måndag, april 13, 2009

Yggerydssjön

I dag var jag och besökte Yggerydssjön som ligger i norra delen av Emmaboda kommun ca 20 km från Emmaboda. Det är en vacker fågelsjö och här rinner även Lyckebyån igenom.

















Vacker solnedgång i Åfors. Kortet taget i går kl. 19.33











Med risk att gå på minerad terräng så tippar jag att detta är Påskliljor som har slagit ut vid gårdsplanen hemma i Emmaboda. Fotot taget i dag.














Yggerydsjön lockade många ut i vårsolen i dag















Vacker vy över sjön













Två småländska symboler: Skog och sjö i vacker kombination














Så här såg det ut den 19 mars när isens hårda yta fortfarande höll sjön i ett järngrepp














I dag ser det ut så här. Mjukt och harmoniskt vatten











Solen glimmar blank och trind
vattnet likt en spegel
Så småningom uppblåser vind
i de fagra segel











Den vackra grusvägen som passerar Yggerydssjön som vi har på den högra sidan. Kårahultsjön heter vattendraget på vänstra sidan













Två av Kårahultasjöns invånare som njuter av denna sköna annandags påsk

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

De förmodade påskliljorna tycker jag väldigt mycket ser ut som ... påskliljor! Sjöfåglarna vågar jag dock inte säga något om, möjligen kan det vara gräsänder som höll på att slå knut på sig själva så här i vårens härliga dagar!

Och vackra solnedgångar har vi haft de senaste dagarna. Kan det bero på att det är en massa vulkanstoft i luften igen?

Karin sa...

Är inte småland känt för att va stenigt också :-)
Som alltid vackra bilder.

Kram Karin

Nicke Grozdanovski sa...

Vilken tur att jag hade rätt på påskliljorna.. :-)

Sen på fåglarna hade du rätt att de var ett par änder som njöt av påsken. Det har ju varit ett utbrott nyligen i Stilla Havet om jag inte minns helt fel så visst kan de vara stoft i luften efter det.

Karin- Helt rätt du med :-) Småland är stenhårt. Tack för att du tycker om mina bilder.

Kram