fredag, maj 15, 2009

Andreas Johansson i Johansfors ger sin syn på serien hittills

Ikväll är det dags för femte omgången av Emmabodasexan då JIF tar emot Örsjö hemma på IP. Jag har inför den matchen ställt några frågor till Andreas "Ante" Johansson som är lite halvskadad i foten men fick hoppa in i senaste matchen mot Alsjöholm. Han som normalt är back eller mittfältare fick spela på topp och han tackade tränare Lasse Frisk för det förtroendet med att definitivt avgöra matchen med sitt 3-0 mål. Han hade dessutom inte varit inne mer än några minuter när målet kom.













foto: Patrik Adolfsson, Webbmaster för http://www.johansforsif.se/


1. Hej Andreas, grattis till målet i tisdagens match mot Alsjöholm. Hur känns det i foten i dag?
Tack ska du ha! Foten är dessvärre inte återställd ännu utan ömmar och värker en del men det är bara att bita i hop. Det var tack vare att jag hade ont i foten som jag fick chansen på topp då Frisk inte vågade slänga in en halvskadad mig i backlinjen då jag antagligen ställt till med ännu mer bekymmer än vanligt i sådana fall.

2. Du gjorde ju första målet för säsongen i går, berätta lite om det och hur du upplevde situationen efteråt?
Målet var faktiskt ganska fint. Jag hade precis blivit inbytt och Cornelsen tror jag det var som slog ett inlägg som Pettan (Peter Andersson) tog ner åt mig på straffområdslinjen och jag vågade inte använda vristen eftersom jag hade ont där så jag tryckte till den med en klassisk bredsida och bollen letade sig upp i krysset. Lite tur men förstås till allra störst del skicklighet! Målet innebar att vi fick 3-0 och därmed var matchen helt punkterad så det var väldigt skönt. I övrigt lämnade min insats en hel del att önska men jag hoppas få chansen på topp fler gånger.

3. Det har ju börjat lite sämre än väntat. Vi är fem poäng efter Vissefjärda. Hur ser du på fortsättningen?
Visst kanske det har gått lite sämre än förväntat men vi är faktiskt bara fyra matcher in i serien. Vi har haft och har fortfarande en hel del skador. Vissefjärda ångar på och kommer definitivt vara med där uppe hela säsongen. Blev faktiskt imponerad av VGIF när dom slog oss på IP förra fredagen. Men även Vissefjärda kommer att tappa poäng och då gäller det för oss att inte göra det.

4. Jag tycker vi visade på styrka att komma tillbaka mot Alsjöholm så snart efter derbyförlusten. Det var skönt att se er vinna igen? Hur upplevde du matchen i går?
Precis som du säger så var det en styrka att komma igen så fort. AIF är inget dåligt lag men vi var riktigt taggade och ville verkligen vinna. Speciellt andra halvlek var bra. Vi kan ju spela riktigt bra, problemet är bara det att vi inte gör det hela tiden.

5. Vem tycker du förutom dig själv då :-) har imponerat så här långt i JIF?
Henke Ahlström har varit stabil där bak och varit lagets genomgående bäste spelare hittils. Tycker även att Adam Wellrup har varit duktig på topp. Jag gillar bägge de två herrarnas spelstil och inställning.

6. Hur är skadesituaionen med de övriga skadeade spelarna?
Peter Fagerströms korsband är av så han lär bli borta länge. Dennis är åter i lättare träning och är säkert tillbaka snart. Klevtun lär inte vara aktuell denna säsongen. Sedan ryktas det även om att Henrik Nordström har skadat sig och att även han blir borta ett tag. Det är dock inget jag vet så mycket om. Jag själv gjorde comeback sist men håller knappast för en hel match utan får ta det som det kommer. Vad som väldigt är positivt är att Johannes Medin är tillbaka efter 100 års skadefrånvaro. Han är en viktig kugge i vårt lag och vi är som sagt väldigt glada över hans comeback. Han gjorde en helgjuten insats mot Alsjöholm i tisdags och lär starta som mittback även mot Örsjö

7. Härnäst väntar Örsjö. Vad vet du om det laget?
Knappt någonting faktiskt, känner inte så många spelare där. Jag vet bara att vi var ytterst nära att förlora i Örsjö i premiären förra året. 1-1 slutade matchen fast rättvist hade nog varit om Örsjö vunnit den.

8. Jag gillar att följa Yzermancupen men det tenderar redan nu vara avgjord. Henrik Ahlström har verkligen visat framfötterna hittils i serien. Vem tror du kan hota honom i slutändan?
Jag gillar också Yzermancupen! Jag är väldigt nöjd med den tävlingen och dess status. Jag är väldigt nöjd med att de som hittils blivit tillfrågade att utse matchens tre bästa JIF:are har gjort det med den äran! Att Henke Ahlström leder nu är ett kvitto på att han varit riktigt bra. För min del får han väldigt gärna vinna cupen, det är han värd. Dock tror jag det kommer att jämna ut sig framöver. Räkna aldrig bort en gammal räv som Peter Andersson i den tävlingen. Han vann förra året och kommer säkert vara med i toppen i år igen. Det finns många som kan vinna fortfarande. Du själv kommer att få en match framöver att plocka ut dina favoritspelare i


9. Är det något du vill tillägga så här på slutet?
Jag hoppas på mycket folk på IP i morgon (fredag) klockan 19.00 när JIF tar emot Örsjö!

Tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor och lycka till med allt :-)

Det var så lite!






















Fotboll i kväll på IP. Men observera att det står fel på affischen. Avspark är klockan 19.00 och inte 15.00. Alla är hjärtligt välkomna.

2 kommentarer:

Simon sa...

Mina tankar om gårdagens matchen finns på min blogg.

Nicke Grozdanovski sa...

Simon- Jag har varit inne på din sida och läst den. Vi har samma syn på matchen att det var ett tungt poäng tapp