lördag, maj 30, 2009

Valarbete på centrumtorget och tid för vigsel

Centrumtorget drabbades i dag av oss vänsterpartister som i ett soligt väder delade ut valmaterial och diskuterade EU men även andra frågor togs upp. Tyvärr fick vi inleda med att torka av Eva- Britt affischen som under morgonen hade fått lite potatissallad på sig. Den står uppsatt mitt på torget mellan Coop Forum och ICA väl synlig för alla som går förbi. Men det tog inte alltför lång tid innan affischen var ren och fin igen.

















Själva valarbetet gick väldigt bra. Det var jag, Hugo Grönlund och Mikael Nilsson som stod vid vårt bord mellan 12- 15 och delade ut material. Det var många som kom och hämtade och en del ungdomar som är på besök på punkfestivalen besökte vårt bord. Alla var trevliga och vi hade de allra flestas stöd och när vi berättade om Eva-Britt Svenssons arbete de senaste fem åren och de frågor som vi driver blev de imponerade och väldigt positiva. Vi delade ut ca 30-40 tidningar under de timmar vi stod där och de var ytterst få som tackade nej.















Från vänster Micke Nilsson, Håkan Bäcker och Hugo Grönlund

Jag är visserligen alltid obotlig optimist och tror alltid det bästa och fått äta upp det några gånger när jag sticker ut hakan men jag måste säga att känslan är väldigt positivt. Det känns att det kommer gå bra för oss nästa vecka. Bara folk verkligen går och röstar nu. Varje röst är så otroligt viktigt och det där pratet att "min röst är inget värd" köper jag inte ens för fem öre. Min eller din röst kan göra skillnad och ju fler som röstar desto bättre. Att bojkotta valet innebär bara att folkpartister och andra EU positiva kan styra EU dit de vill och det är vår ända chans att förhindra detta är genom att gå och rösta så att så många kritiska vänsterpartister kommer in i parlamentet.

Av alla partier var vi de enda på torget i dag och det måste jag säga förvånade mig att inga andra passade på att valarbete denna soliga och vackra pingstafton och med så mycket folk i rörelse. Men för oss är valet viktigt därför kommer vi fortsätta att arbeta för att få folk att rösta i allmänhet och på vänsterpartiet i synnerhet.















Hugo pratar med några intresserade väljare.












Världens bästa tidning. Det är inte för sent att skaffa dig ett ex. Här finns många bra artiklar utan att riskera stöta på några kändisnyheter och skvaller

Nästa tillfälle är i morgon då vi återigen står på centrumtorget klockan 10.30- ca 14.30. Vi ska dessutom till Emmaboda kyrka i morgon eftermiddag klockan 16.00 och hålla ett tal och stolt ge 390 kronor till kollekten som ska gå till organisationen Ecpat. Dessa pengar kommer från miljökasseförsäljningen som vi bedrev förra torsdagen på Broakulla marknad.

Det kommer att bli häftigt att tala i kyrkan och berätta lite om vårt arbete med dessa kassar och hur vi arbetar politiskt till församlingen Det är ju pingstdagen då och säkert en del folk på plats. Pingst innebär även att många gifter sig så apropå giftemål så såg vi detta vackra par som var på väg till en vigsel på kommunhuset där kommunalrådet Ann- Marie Fagerström skulle förrätta vigseln. Jag önskar paret ett stort lycka till och tack för att jag fick ta kort på dem.

Inga kommentarer: