fredag, juni 12, 2009

En vacker skolavslutning trots regnet utanför

I dag var det skolavslutningar runt om i Emmaboda kommun och jag fick liksom förra året äran att närvara och tala i Algutsboda kyrka när Johansfors skola hade sin avslutning. Uppläget var detsamma som i fjol med den skillnaden att jag inte var nervös alls denna gången.

Efter kyrkklockringningen så var det intåg i kyrkan där två fanbärare gick främst och sen kom eleverna klassvis marscherande in till sina bänkrader inne i kyrkan som var i det närmaste fullsatt av föräldrar och anhöriga. När alla var på plats så hälsade Kyrkoherde Swen Ljungdahl oss alla välkomna till denna avslutning. Sen följde en klassiker i skolavslutning sammanhang nämligen "Den blomstertid som kommer" Det är väl den psalm som alla känner igen och många kan sjunga utantill och det märktes även denna skolavslutning














Förväntans fulla elever och lärare i väntan i busvädret för att komma in i kyrkan och börja sin skolavslutning.















Några av de 150 talet besökarna.


Efter olika vackra sånguppträdanden från olika elever och ett utmärkt tal rektor Annette Fagerström var det så dags för mig att hålla mitt tal i kyrkan. Som jag skrev innan så var det betydligt mindre nervöst idag än vad som var fallet förra året. Att få tala i denna kyrka är mäktig. Akustiken är fantastisk och även om jag inte är kristen så är det en vacker byggnad som har betytt mycket hembygden jag är uppvuxen i. Det är en härlig känsla inombords när man kliver fram till talar podiet och blickar över alla besökarna som sitter i kyrkbänkarna och man tar ett sista andetag innan man sätter i gång och första orden kom från min mun. Det kändes bra hela talet och min röst var lugn och stark. Jag tror att de allra flesta uppskattade mitt tal för jag fick en del positiva reaktioner efteråt. Talet kommer i sin helhet senare.











Rektor Annette Fagerström- Franzen höll ett bra och inspirerande tal om året som har gått och även om det som komma skall














F-1:an sjunger "Vårkoral" och "Sommar, sommar och sol"
















2-3:an sjunger "På blomsterängen" och "Det är för varmt"

Efter mitt tal så blev det ytterligare sång och dessutom även pris och stipendieutdelning till några elever. Det var Hembygdsföreningen, Greta Pettersson- fonden och Bark- Lagergren som stod för priset och stipendier. Sen var det två från åskurs sex som hade ett tacktal på hela årskursens vägnar till alla som dem har varit be hjälpta av under sina sex år i Johansfors skola.Som avslutning så gav kyrkohedern Swen Ljungdahl några kloka ord på vägen till alla och så sjöngs ytterligare en sommarlovsklassiker nämligen I denna ljuva sommartid. Efter det var det uttåg klassvis igen från kyrkan och äntligen började sommarlovet för de duktiga eleverna när de klev utanför kyrkporten.


Övriga sånger som framfördes i dag:

Idas sommarvisa där alla sjöng
Sol, Vind och vatten där årskurs 4-5 sjön
Ge en sol- tjejerna i 4-5:an
I´m Yours: Tjejer från klass 6
Det blir en dag på stranden: tjejer från årskurs 6















Årskurs sex sjunger "Himlen är oskyldigt blå"











Stipendieutdelning som sköts av Annette Fagerström- Franzen och Agneta Karlsson som också är bibliotekarie men är här som representant för Algutsboda Hembygdsförening.


Inga kommentarer: