tisdag, juni 09, 2009

Sköna Juni

EU- valrörelsen innebar mycket jobb och jag har inte haft tid att åka runt och fotografera och abstinensen för denna företeelse har varit stark. Men i dag botade jag den då jag tog en färd neråt Blekinge och till Fur som ligger precis mellan Småland och Blekinge. Det blev en del sommarbilder på vägen ner och hem som jag hoppas du tycker om.













Det regnade rätt så rejält i går och det skapade dessa vackra regndroppar som fastnade på de gröna bladen.














Typiskt svensk sommaräng i Juni, Kortet är taget vid Fågelsjö i södra Emmaboda kommun












I Spetsmåla bor denna miljövänliga gräsklippare. Spetsmåla ligger i norra Blekinge. Kan de bli mer sommar än så här














Eller så här? Även denna vackra häst bor i Spetsmåla.












"se så vacker jag är" Och visst är jag benägen att hålla med att stoet är vackert. med sina ljusa man och ljusbruna päls














Den gamla gränsbron Furs bro som förr skiljde Sverige och Danmark åt.












Nu skiljer Fur Småland och Blekinge åt och Emmaboda och Karlskrona kommuner. Fur ligger 20 km söder om Emmaboda













Jag tror att detta är en vigg hona med sin unge som simmar på Lyckebyåns vatten vid Fur














Det var Lyckebyån som förr skiljde Danmark och Sverige åt.















Ormbräken















En titt ner i Dackes grotta.








Dackes grotta ligger strax norr om gränsen till Blekinge i Emmaboda kommun. Här ska enlig sägnen Nils Dacke ha gömts sig undan Gustav Vasas knektar. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men helt omöjligt är det förmodligen inte.










Den vackra Linnéan. Smålands landskaps blomma passande nog fotograferad vid Dackes grotta.Längre söderut i Småland än så här kommer man knappast inte.











Kan detta ha varit Nils Dackes sko?
Hade han så bråttom undan knektarna att han tappade sin sko när han flydde vidare söderut mot Danmark.

4 kommentarer:

tomasrj sa...

Du hittade Linnea!
:-)

Nicke Grozdanovski sa...

Ja... var ju tvungen att anta din utmaning :-) Fast ska jag erkänna var det mest slumpen som gjorde att jag hittade den vid ett av mina utflyktsmål i dag.

Björn Nilsson sa...

Jag undrar om inte viggen i själva verket är en knipa Bucephala clangula! Nu är det ju tid för knipmammorna att dra omkring med sina nästan klotrunda små dungungar på sjöarna.

Så vackert det är därnere i de gamla gränsbygderna!

Nicke Grozdanovski sa...

Om utrycket tillåts så är det fjäderfint om det är en Knipa eller Vigg. De är ganska lika enligt efterforskningen. Så jag vet inte vad de är för art :-)