tisdag, augusti 18, 2009

Mats Arbring närmar sig andra platsen

Ännu en omgång av tipsmästerskapet är genomförd och vi har nu avverkat 19 stycken och det är 11 kvar innan en segrare koras. Andreas Gustavsson behåller sin stabila ledning medan det bakom honom är en hård kamp om andra platsen.

Den 18 omgångens segrare blev Mats Arbring med åtta poäng. Dock hade han lite otur och tappade fyra poäng på i de aktuella matchernas slutskede. Dels hade han 1-3 i matchen mellan Hammarby-Elfsborg där med fyra minuter kvar Bajen reducerade till 2-3 och dels hade han 1-0 till Örebro mot Djurgården men där Örebro ökade på till slutresultatet 2-0 i slutminuterna. Det hade varit en lyckoträff för honom att få 12 poäng och det hade gett honom ännu mer kontakt med oss övriga. Men två treor fick han in och det var i matcherna Kalmar- Gefle, där han var den ende av oss som fick poäng i den matchen och i matchen Brommapojkarna- Trelleborg. Ytterligare poäng fick han när han prickade rätt tecken i matcherna Hammarby- Elfsborg, som han också där var den enda som fick poäng och i matchen Örebro- Djurgården. Åtta nya poäng ger Mats 84 poäng sammanlagt och fortsatt jumboplats men med häng på fyran nu och faktiskt har vittring på andra platsen där han nu är bara 10p bakom

Både jag och min broder Daniel knaprade fram fem poäng i denna omgång. Men eftersom jag har mer treor sammanlagt så blev jag tvåa i denna omgång. En trea fick jag in och det var Örebro- Djurgården som jag prickade in rätt resultat. Ytterligare två poäng fick jag in i matcherna Brommapojkarna- Trelleborg och som ende tippare få poäng i toppmatchen mellan Göteborg- Helsingborg. Fem poäng gör att jag går upp på andra plats med samma poäng som Mattias nämligen 94 poäng, men jag har fler treor än Mattias så därför är jag tvåa nu.

Daniel Grozdanovski fick en trea i matchen mellan GAIS- Örgryte och var den enda som fick utdelning i den matchen. Även i matcherna Brommapojkarna- Trelleborg och Örebro- Djurgården fick han rätt tecken och därmed två poäng. Daniel skuggar oss båda på andra platsen endast fyra poäng bakom oss med sina 90 poäng. Så det är är jämt bakom oss och nu börjar som jag nämnde tidigare Mats Arbring skugga oss när han nu är sex poäng efter Daniel och tio efter oss på andra platsen.

På delad sista plats har vi Andreas Gustavsson och Mattias Karlsson som båda fick tre poäng i den 19 omgången. Tre enpoängare var fick de och eftersom Andreas har fler treor än Mattias så kniper han fjärde platsen.

Men som sagt var inga treor för Andreas denna gång utan han fick poäng i matcherna Brommapojkarna- Trelleborg, Örebro- Djurgården och Halmstad- AIK. Men fortfarande en klar ledning för Andreas sammanlagt där han nu har 108 poäng och det är 14 poäng före oss på andra platsen.

Mattias tappade alltså sin andra plats till mig men som sagt har vi förnärvarande samma poäng . Inga treor för Mattias men väl tre en poängare. Precis som Andreas prickade han in rätt resultat i matcherna Halmstad- AIK, Örebro- Djurgården och Brommapojkarna- Trelleborg. Han har nu sammanlagt 94 poäng i den jättejämna tabellen bakom Andreas. Kampen fortsätter vidare och det kommer bli spännande att följa denna kamp under hösten.

Här kommer tabellerna som gäller först omgång 18 och sedan sammanlagt. Första kolumnen är antal omgångar, andra kolumnen är antal trepoängare , tredje kolumnen är antal enpoängare och så slutligen antal poäng.

Mats Arbring 19, 2, 2, 8p
Nicke Grozdanovski 19, 1, 2, 5p
Daniel Grozdanovski 19, 1, 2, 5p
Andreas Gustavsson 19, 0, 3, 3p
Mattias Karlsson 19, 0,3, 3p

Andreas Gustavsson 19, 18, 54, 108p
---------------------------------------
Nicke Grozdanovski 19, 16, 46, 94p
Mattias Karlsson 19, 13, 55, 94
Daniel Grozdanovski 19, 11, 57, 90
Mats Arbring 19, 14, 42, 84p

Inga kommentarer: