måndag, augusti 03, 2009

Två nya boktips för hängmattan

Det har kommit två nya boktips för hängmattan. Jo, jag vet att semestern är slut för de allra flesta trots att jag har ytterligare en vecka innan jag börjar "höstterminen". Men för boktips är det aldrig försent även om kanske inte hinner lägga sig i en hängmatta. Så har ni boktips så tveka inte att maila mig: nicke.grozdanovski@vansterpartiet.se

Josefin Brink, riksdagsledamot för Vänsterpartiet tipsar:
Alla som ännu inte upptäckt Roslund och Hellströms samtidsdeckare bör passa på att göra det under sommaren. Hittills har fem böcker kommit ut i serien, och var och en belyser och problematiserar komplicerade politiska och moraliska frågor om brott och straff, hämnd och förlåtelse, om polisens arbetsmetoder och villkoren inom kriminalvården. Det går att läsa böckerna i vilken ordning som helst, men vill man följa ramberättelsen om den excentrisk kommissarien Evert Grens börjar man med fördel från den första boken, Odjuret, och streckläser sig sedan fram till den senaste, Tre sekunder - som kanske är den bästa hittills. Alla böcker utom den första finns dessutom som ljudböcker i fantastisk uppläsning av Peter Andersson.

Tidningen Östrans politiske redaktör Jan G Andersson kommer med följande tips:
Jag kan rekommendera en sommardeckare som jag nyss läst. Det är James Hiltons Morden i Oxford. Det är samme Hilton som skrev succéböckerna som filmades, Goodbye Mr Chips och Blå månen som är mest känd för Shangri-La. padariset på
Jorden. Hans försök i deckargenren som han skrev under pseudonym.

Inga kommentarer: