torsdag, augusti 20, 2009

Vila vid denna källa

I dag fick vi en släng av övriga Europas värme och solen lyser från blå himmel. Temperaturen var ca 25 grader och det var läge för en liten promenad. Den promenaden förlades till Bielkeleden som är en omväxlande vandringled strax utanför Emmaboda på 5,5 km. Jag har aldrig gått hela leden utan har tidigare mest koncentrerade mig på området runt Rostockaholmen och den medeltida gården som en gång låg här. I dag tog jag och Tornado vägen åt andra hålet med Drottning Kristinas Källa som slutmål efter ca. två kilometers vandring. Så fram och till baka blir 4 km och det är precis lagom för mig.











Stor del av leden går över Lindåsen som är en rullstensås. Därför finns stora granitblock överallt i området som inlandsisen en gång har vältrat fram.













Vy över Grimmansmålasjön från en liten höjd.










Terrängen är väldigt kuperad och stigen går över stock och sten. Men leden är väl utmärkt så det är svårt att gå fel. Men Tornado klarar strapatsen elegant.












Ännu en bild över den steniga och kuperade terrängen.

Plötsligt fanns den där vid sidan av stigen. Ingen Anakonda precis men stor var denna snok som jag beräknade till över metern lång. Den rörde inte ett fjäll när jag kom utan låg stilla så här. Ingen väsning inget hotande rörelse. Men han hade nog ändå koll på mig och av någon anledning inte kände sig hotad. Dock var jag lite orolig att Tornado skulle bli för närgången. Snokar är inte giftiga men kan nog bitas om de känner sig trängda. Men det gick bra för Tornado upptäckte inte ormen innan vi gick vidare.










Snoken lever främst på vattenlevande djur som fisk och grodor, men kan även ta paddor och andra smådjur. Till skillnad mot många andra ormar påverkas snoken inte av paddans gift.

Vandringen passerar Drottning Kristina källa som var mitt slutmål denna gång. Enligt traditionen passerade Drottning Kristina efter sin abdikation 1654, här och rastade vid denna källa. Men den heter också Johans Källa efter den siste torparen som bodde intill vattenflödet. Vattenkällan har i allmänhet en temperatur av mellan +3 och +10 °C, och deras vatten anses komma från 3--15 meters djup under jordytan, dit varken sommarvärmens eller vinterköldens inverkan kan nå. Därför torkar källan aldrig ut. Den har varit viktig som vattentillgång för de boende i närheten.







En individ av arten Vanlig Groda som tar sig ett dopp i källans kalla vatten. Den får dock vara på sin vakt för Snoken som var på bilden ovanpå fanns inte så långt ifrån källan. Det finns åtta grodarter i Sverige och alla är fridlysta











Här ser ni hur källan kommer upp till ytan från grundvattnet. Vattnet är väldigt klart och drickbart. Här kan man vila vid denna källa som Carl Michael Bellman en gång sjöng.

Inga kommentarer: