onsdag, oktober 14, 2009

Duvemåla

För exakt en månad sedan fullbordades mitt andra projekt att skildra årstidsväxlingarna vid en specifik plats nämligen Linnefors bäcken. Den första var bokbacken. Jag tog ett kort den 14:onde varje månad under ett år och publicerade de på bloggen. Det blev två spännande bildserier där vi tydligt kan se hur årstiderna växlar och hur en plats förändras i takt med den.

De två bildserierna kan ni se om ni klickar på länkarna:

Bokbacken
Linneforsbäcken

Nu är det dags att starta den tredje årsprojektet. Det blir Duvemåla som kommer att skildras under ett år. Duvemåla ligger strax norr om Emmaboda och är en av de mest kända platser i kommunen. Det var i Duvemåla Vilhelm Mobergs mormor föddes 1833. Platsen gav Moberg inspiration till Utvandrarromanens Kristina, som har fått låna många karaktärsdrag av mormodern. Platsen är spännande med Rundqvista gården som ni kan se till höger på bilden och Kristina statyn som syns framför huset. Dessutom är det en vacker omgivning med maffiga träd som inramning. En perfekt plats att skildra årstidsväxlingarna.

Precis vad som gällde vid de tidigare platser kommer jag stå vid samma plats vid bäcken den 14 varje månad och ta en bild. Den första alltså i dag.
















Duvemåla 14 oktober Kl. 13.59

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Du gör en kulturgärning! Och vackert är det i platsen med det vackra namnet. Lönnen riktigt glöder!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Björn. Det är väldigt vacker gård på en kulturhistorisk plats. Det kommer bli en spännande att se hur omgivningen förändras i takt med årstidernas gång.

Lasse Strömberg sa...

Kul.

För några (flera) år sedan var jag i Duvemåla där det var samling vid den gård som är på din bild. Man läste på riktig
(duvemåla)småländska ett antal stycken ur Mobergs böcker.

Riktig småländska är inte alltid så lätt att förstå. Fast inte ens infödda smålänningar klarar alltid av den småländska dialekt som talas bara i Drageryd utanför Högsby. Äkta Dragerydska är troligen allvarligt hotat.

Jag gillar ordet "luar". Du vet säkert vad det betyder.

Nicke Grozdanovski sa...

Ja visst är småländska en härlig dialekt precis som de alla andra dialekter. Det är något jag skulle önska nämligen att jag kunde prata i olika dialekt :-)