tisdag, oktober 27, 2009

Tre vackra bilder i höstens tecken

Nu när vi passerat natten då vi vrider klockan tillbaka och återfår vintertiden igen så blir kvällarna mörkare allt tidigare. Det fick jag erfara när jag var på personalmöte på mitt jobb på Ekebo nu i eftermiddags. Mötet slutade 16.30 och solen hade redan gått ner och mörkret sänkte sig sakta över oss. Jag hade tänkt hinna ta lite kort efter mötet men hann inte ta mer än tre stycken innan det blev för mörkt att ta fler bra bilder då jag inte hade stativet med mig.











Bilden visar en del av min arbetsplats Ekebo som är ett äldreboende i Algutsboda i norra delen av Emmaboda kommun. Bakom tronar Algutsboda kyrka upp mot himlen.






Löven täcker nu marken och träden blir allt kalare. Det märks att vintern är i antågande. Huset bakom är ett gammalt hus från tidig 1900-tal som tidigare var bostadshus för glasarbetarna i Åfors. Huset finns mitt emot Åfors glasbruk och inrymmer numera ett sommaröppet café.


Disponentvillan i Åfors med sin maffiga ingång med två marmorlejon på varsin pelare. Här bodde brukspatronerna förr. Den byggdes på 1880-talet och här inrättades glasbrukets kontor där arbetarna fick hämta sina lönekuvert. Ursprungligen var det en gul trävilla med veranda. Den nuvarande utseendet fick huset på 1950-talet. Numera är huset privatägd som synes på bilden där det lyser varmt vid fönstren

Inga kommentarer: