söndag, november 08, 2009

Hur går det till rent praktiskt?

Jag såg på torsdagens debatt på SVT där man diskuterade med utgångspunkt från SVT:s program -Ett fall för Louise hur barn exponeras på olika sett i media. Är detta skadligt för barn eller är det ett bra sätt för barn att prata av sig och att man får goda råd för att lösa problemen. Enligt min åsikt kan det vara både ock men jag gillar inte att man gör som jag kallar det sensationsprogram. Det måste finnas andra sätt att hjälpa barn som far illa än att exponera de i TV.

Under debatten framkom en annan företeelse som jag inte har hört talas om innan men är inte förvånad över att de förekommer. Vissa sk. proffs bloggande kvinnor som dels satt bland debattörerana och dels förekommer i bloggvärlden har live bloggat från förlossningen av sina egna barn. För mig låter detta helt absurd och nästan sjukligt.

Att man däremot både innan och efter förlossningen vill skriva av sig har jag givetvis inget emot. Kan vara ett bra sätt att få råd och stöd från andra inför och efter förlossning som är en speciell händelse i en människas liv. Det finns många tankar som far runt innan det är dags att föda. Säkert vill man också delge sina upplevelser vid själva förlossningen till andra och det är förståeligt och sunt att man gör.

Men att mitt under förlossningen blogga är för mig inget annat än sensations blogging och för att exponera sig själv. Har man inte annat att tänka på under denna situation än att få liveblogga. Har man inte fullt upp med att föda sitt barn eller är det så enkelt att föda så man hinner blogga? Även om man själv inte har möjlighet att sitta vid tangentbordet så måste någon annan skriva och finnas vid förlossningen och förmedla händelseförloppet och även det känns väldigt märkligt i mina ögon och öron. En förlossning ska väl vara en privat och vacker händelse.

Men alla får väl göra som de vill och har kvinnorna detta behov att låta hela världen få vara med vid själva förlossningen så får dem väl blogga hej vilt. Men jag finner detta beteende mycket märkligt.

Inga kommentarer: