torsdag, december 31, 2009

Årets sista dag

Då var vi framme vid 2009 års 365:de dag och därmed den sista. Ett helt år har gått sen vi senast hade nyårsafton och en hel del har hänt både positiva och negativa under året. Under början av 2010 kommer min tradionella bildårskrönika så håll utkik efter den.

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg utan konstatera att det fortfarande är 2009 och årets sista dag. Den bjöd på kyla på ca 9 minus och solsken och blev en värdig avslutning på året.















Vacker bild över den isbeläggda ER-sjön













Sista gången som solen gått upp under 2009. Hoppas vi får se den mycket under 2010













Kylan gör att fjärvärmeverket går på högtryck. Här ser man bara rökplymerna som stiger mot skyn bakom Liljas.














Fåglarna har det kärvt under köldens tryck. Men den här verkade trivas bra ändå.















Tomtar och snögubbar trivs också i kylan








Sen säger de att tomtar inte finns. Den här hade nog missat julafton med en hel vecka eller så trivdes han så bra i Emmaboda att han valde att stanna kvar.Men jag hoppas att han har en Emmaboda IS halsduk på sig och inte en AIK halsduk

Tre gånger om året har Konsum i Emmaboda ändrade öppettider och en av de dagarna är i dag. Man öppnar som vanligt kl. 7 på morgonen men stänger "redan"kl.15 i dag. De andra två dagarna är midsommarafton och Julafton. Men resten av dagarna inklusive nyårs- jul och midsommardagen är det öppet som vanligt mellan 7-22. Jag tycker det är lite onödigt med sådana öppettider under storhelgerna men för övrigt det är onekligen en generös service åt kommuninvånarna.















Tre herrar som är i diskusionstagen.












Även Café Emma hade öppet i dag till klockan 14. Här är Barbro Sjöndin som hjälper Tommy Fagerström med nyårsfikat.















Solen har gått ner för sista gången 09. Kl,16.04 är bilden tagen












Sista skymten av året 2009. Min arbetsplats Ekebo med Algutsboda kyrka i bakgrunden. Kortet togs 23.44


Jag vill önska alla Ett Gott Nytt År.

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Fågeln är osäker, men jag gissar på björktrast. Ett folkligare namn på samma fågel är "snöskata", och det passar ju ganska bra in i dagsläget. Jag tror den fick heta snöskata därför att den tjattrar skatlikt och dyker upp som flyttfågel i vissa områden i Sverige när det är vinter.

Och så återkommer vi med nya krafter nästa år!

Mikael.R.Nilsson sa...

gott nytt år kamrat har precis kommit in från smällandet. Nu gäller det ni håller fanan högt ser till att valet går åt rätt håll.

Nicke Grozdanovski sa...

Gott Nytt År till både Björn och Mikael Det är bra att jag uppmärksamma och allvetande vänner som hjälper mig att fylla i mina kunskapsluckor. :-)

Vi får hjälpas åt Micke att välta omkull regeringen i september och stärka vänsterpartiet i kommunen. Ett intressant år väntar oss :-)