lördag, december 19, 2009

Min barndoms skola

Jag är uppvuxen i Åfors där mina föräldrar fortfarande bor. Åfors ligger ca 14 km norr om Emmaboda. Min skolgång började 1979 i Eriksmåla där jag gick fram till fyran. Sen på grund av lågt barnantal så bussades vi i årskurs fem och sex till Johansfors skola. Tyvärr är bägge skolbyggnaderna som jag gick i borta i dag. Men mycket minnen finns kvar i skolområdet. Samtliga bilder är tagna i går.


Den riktiga skolbyggnaden i Eriksmåla. Här gick fem-sexorna och på övervåningen fanns matsalen. I källaren hade vi träslöjd. I dag finns verksamhet kvar. Borta är skolan men förskolan Solgläntan och fritids har sin verksamhet här. Just i går gjorde namnet Solgläntan skäl för sitt namn då solen lyste på den vinterklädda byggnaden. I byggnaden finns också Eriksmålas biblioteks filial som också givetvis är skolbibliotek.







Den låga byggnaden var min gympasal när jag gick i skolan. Fortfarande har den samma funktion för barnen på förskolan. Den lite större byggnaden var för ett fritidshem som hette Lilltorpet. Här hade man under en kort tid förr biblioteket. I dag är den en privat bostad.





















Här bakom träden fanns de två byggnaderna som var Eriksmåla skolas låg och mellanstadiet. Ungefär där lekstugan ligger nu låg lågstadiebyggnaden. Den var en enplans villa målad i rött med vita knutar. Där undervisade Sigbritt Wixe oss i ettan och tvåan. Sen bredvid fanns baracken som vi kallade trean och fyrans lokal. Den var som en barack med röd färg och blåa knutar. Här var Carl Axel Hallberg lärare för oss.

4 kommentarer:

Mikael.R.Nilsson sa...

Fina bilder som vanligt

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Micke.

Simon sa...

Hej Nicke lokalerna har ju även använts som fritidsgård på kvällarna under många år. Var själv ledare där under några år. Men den ena bygnaden som vi hade är nog den baracken som är borta. Sen höll vi till över bibloteket i det som innan vi flyttade in var dagis/fritis?
Men det är ju några år sen nu och jag misstänker att fritidsgården för länge sen har gått i graven.

God Jul och Gott Nytt År

Nicke Grozdanovski sa...

Hej Simon. Du har helt rätt att fritidsgården var lokaliserad både i Lilltorpet byggnaden och i Baracken.

Nu håller fritidsgården till i Åfors Folkets Hus.

God Jul och Gott Nytt år till dig också :-)