fredag, januari 01, 2010

En osannolik avslutning på December gav ett fantastiskt rekord



När december månad började så slog jag besöksrekord för November med höga 2922 och frågan var om jag skulle nå 3000 under december. Jag tvivlade på det av två anledningar, dels själva rekordet 2922 som i sig är väldigt högt och svårt att nå och dels att december inte brukar bli någon flitig besöksmånad där människor har annat att tänka på än att besöka en massa bloggar.

Men ack vad fel jag hade. Redan tidigt i månaden märkte jag att jag höll en hög besöksnivå på över 100 besökare om dagen med den hittills högsta besöksrekord noteringen för en enskild dag som blev den sjunde. Då besökte 188 unika besökare min blogg, mycket beroende på att Markku Ahonen hade länkat till min sida från hans när jag skrev artikeln om orten Boda Glasbruk.

Jag fortsatte ligga på en hög nivå där den lägsta dagarna låg runt 75 besökare, men de allra flesta dagar var jag över 100. Den lägsta dagsnoteringen var inte oväntat på julafton då endast 56 personer besökte bloggen. Efter jul hände det någonting och framför allt de senaste tre dygnen har det bara vält in besökare på min blogg. 140 besökare hade jag den 28. Den följdes upp med 179 stycken dagen efter. Sen exploderade det de två sista dagarna. Den 30 fick jag 260 besökare och nu i går på själva nyårsafton kom det hela och närmast ofattbara 417 unika besökare. Bara på de fyra sista dagarna har jag haft 996 stycken unika besökare. Med unika besökare menas att endast en dators IP räknas endast en gång/dygn som senare sparas i statistiken som jag kan följa. Tack vare denna rekordnotering har givetvis även dagsgenomsnittet ökat. Den ligger nu på 127 och det är en ökning jämfört med november med 29 personer. Månadsgenomsnittet ligger nu på 1899 och är en ökning med 101 personer sen november.

Allt detta har inneburit att milstolpen 3000 strecket passerades och när December nu är slut ligger det nya besöksrekordet på ofattbara 3913. Man tror knappt sina ögon när man ser den siffran. Det är en ökning mot gamla rekordet med hela 991 personer. Vad denna ökning beror på har jag inte analyserat än. Jag kan se på mina inloggningar att bilder är det som besökarna mest har sökt på. Men jag har inte analyserat detta än.

Men en sak vet jag, det är att under det nya året och nya decenniet 2010 kommer bloggen forsätta på samma sätt som förut. Jag är väldigt ödmjuk inför denna ofattbara framgång och inser att 3913 kommer bli väldigt svårslaget och ännu en gång är det 3000 som är målsättningen att uppnå under Januari månad. Varje månad lever sitt liv och det är absolut ingen säkerhet att man åter kommer upp i dessa nivåer som December bar bloggen. Men ett är säkert och det är att ändamålet med min blogg är att göra en attraktiv, se och läsvärd sida med kvalitativt och omväxlande innehåll med täta uppdateringar.

Så ni är hjärtligt välkomna att fortsätta besöka min blogg även i fortsättningen och kommentera gärna det ni ser eller läser. Alltid trevligt att se reaktioner från er läsare. Slutligen vill jag tacka alla som hittar hit och jag hoppas ni tycker bloggens innehåll är läsvärd och att ni känner att ni vill återvända till.

De tre bästa månaderna:
December 09: 3913
November 09: 2922
Oktober 09: 2898

De sex senaste månaderna:
Juli: 1969
Augusti: 2485
September 2880
Oktober: 2898
November 2922
December: 3913

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det är bara att gratulera till framgången. Jag har samma erfarenhet med mina bloggar: många kommer och letar efter bilder. Så är man någorlunda slängd med kamera och bildbehandling har man en extra tillgång. En sak som du väl inte har något alls av tror jag är länkningar till artiklar i dagspress. Sådana kan fungera som en signal om att det finns en intressant blogg, ifall tidningen publicerar vilka som länkar till artikeln. Kommer det in folk och tittar kanske de gillar vad de ser och fortsätter läsa. Men då tycker jag det är snyggast om man har en egen kommentar till artikelns innehåll, och inte bara en länk.

Många gillar ju "söta djurbilder", så det är väl bara att be Tornado "göra en pudel" då och då. Och som sagt: Småland gör sig bra på bild!

God fortsättning på nya året!

Nicke Grozdanovski sa...

tack Björn. Jag håller med dig att man ska ha en egen kommentar till tidingens artikel och inte bara en länk. Det visar på att man tar det seriöst med sin sida.

Jag själv tycker om att se på bilder på andra bloggar. Det blir som en resa som man kan göra när man själv vill och har tid. Alltid kul att se hur människor skildrar sin del av världen.

God fortsättning önskar jag dig med.