lördag, mars 13, 2010

Svar på Centerns replik till min insändare.

I dagens Barometer har Göran Eriksson ordförande i Centerpartiet i Emmaboda kommun svarat på min insändare som jag hade i onsdagens "Barran". Det handlade om Glasbruksköpet i Boda och att Luffarmuseet etablerat sig på orten. Denna etablering var möjlig tack vare att vi i Vänsterpartiet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet sa ja till köpet. Tyvärr sa Centerpartiet tillsammans med övriga högerpartier Nej. Men på senaste årsmöte för Centerpartiet i kommunen så var Luffarmuseet på plats och de blev av centerns medlemmar varmt välkomnade till Boda Glasbruk. Inget konstigt med detta och jag är glad att centern ställer sig positiv till denna turistmagnet men det vore på sin plats att ge en liten historiebeskrivning om vilka som var för köpet och vilka som var emot.

Nu har jag svarat på Göran Erikssons insändare, som tyvärr inte finns på Barometerns hemsida utan bara i papperstidningen än så länge, och mitt svar följer här.

"Luftslottet" i Boda lever

Först vill jag säga att Göran Eriksson, ordförande i Centern i Emmaboda kommun, har rätt i sitt svar till min insändare. Ni har aldrig varit emot att Luffarmuseet skulle komma till vår kommun. Rubriken i papperstidningen på min insändare var lite missvisande och inte den rubrik som jag hade med från början utan det var insändarredaktionen som hade satt den. Däremot verkar ni fortfarande inte förstå att luffar museets etablering i Boda Glasbruk har att göra med köpet av glasbruks fastigheterna. Hade ni fått bestämma så hade kommunfullmäktige sagt nej till köpet och då hade vi inte haft något luffarmuseum i Boda Glasbruk.

Det är för att vi visade att vi stryande vill satsa och framför allt tro på norra delen av kommunen som vi kan få företagare att vilja satsa där uppe. Vilka signaler hade vi sänt till exempelvis Hönsalottas luffarmuseum och andra om vi i kommunfullmäktige hade sagt: ”ni är välkomna till Boda Glasbruk, men vi själva tror inte på detta”. Jag tror knappast de hade sprungit benen av sig för att etablera sig i Boda Glasbruk. Ska vi utveckla hela kommunen måste alla kommundelar leva och detta är en helt rätt satsning som vi i Vänsterpartiet och Socialdemokraterna tillsammans med miljöpartiet tog.

Det är bra att Centern tänker på kommunens bästa. Det har vi i vänstermajoriteten gjort hela tiden under dessa snart fyra år som vi har styrt i Emmaboda kommun. Därför är vi glada över att det som ni i Centern kallade ”luftslott” i debatten vi hade om köpet strax innan jul håller på att byggas upp till något bra och positiv. Därför kan jag inte tolka Göran Erikssons svar annat än att ni tycker att glasbruksköpet inte var så tokigt i alla fall och det är bra och utvecklande för Emmaboda kommun. Jag välkomnar denna ändrade insikt från Centerpartiet.

Inga kommentarer: