fredag, april 23, 2010

Inför seriestarten- Del 4 Johansfors IF

Då är det äntligen dags för Johansfors att i kväll springa ut på den "gröna" mattan för ännu en premiär. Den sker i Flerohopp och serien heter i år Nybrosexan. Johansfors gör sin tredje säsong i DIV 6 och tidigare år har man varit favorit att ta sig upp till femman igen. Men man har inte orkat hålla en hög nivå hela serien och det har funnits andra lag som varit starkare. Vi slutade 2008 trea och 2009 tvåa. I sexan gäller det att vara med från början. Vi får inte tappa för många poäng för då är det kört.












I år har JIF en ny tränarduo, Richard Jäghagen som huvudtränare och Daniel Grozdanovski som assisterade tränare. Båda har enligt rapporter tillfört en hel del nytt på träningarna och laget ser bra rustade ut för att genomföra en bra säsong där målsättningen är serieseger. Nya i laget är några spelare från det nu nedlagda Bodabruks herrlag. Daniel Lenartsson, Joakim Lindér, Martin Persson, Kim Persson. Sen två spelare som gör comeback. Christer Erlandsson och Marcus Thuresson. Dock har JIF ett tung avbräck inför säsongen och det är att Peter Andersson slutat med fotboll. Han har varit en pålitlig målspruta under tidigare säsonger och vem som ska axla hans mantel återstår att se.

Träningsmatcherna har inte varit riktig bra. Skador och annat har stört uppladdningen men till premiären ska de allra flesta vara klara för spel. Av de åtta träningsmatcherna har endast en vunnits och det var mot Ängö, Det blev visserligen seger över Araby i smålandscupen men detta efter att Araby haft otillåtna spelare i matchen. Annars vann Araby med 3-4. Två oavgjorda har det också blivit och resterande fyra matcherna förluster. Av de förlusterna har tre varit med uddamålet.

Johansfors IF bildades 16 juli 1929 och bruksamhället fick alltså sitt egna fotbollslag. Om de tidiga åren kan ni läsa om på den officiella hemsidan. Under 1970-talet spelade JIF i DIV 4 med stor framgång då man var med i toppen. Kulmen nåddes 1980 med en säsong i trean. Förutom åren 68 och 80 spelade Johansfors 26 år i fyran fr.o.m. uppflyttningen 1955 vilket bör noteras som en aktningsvärd prestation av föreningen.

Men efter några år på åttitalet var man tillbaka i femman där man i början höll till i toppen men allt eftersom åren gick hade man svårare att hävda sig bland topplagen. Det slutade att man hamnade i sexan 1993. Efter ett par mellanår i sexan gjordes en satsning inför säsongen 96 vilket resulterade i avancemang till femman via kval. Framgångsvågen rullade vidare även 97 då man som nyuppflyttad gick direkt till serieseger. Laget klarade första året i fyran, men lyckades inte klara sig kvar.

2004 åkte man ur femman men var tillbaka redan 2006 efter att DIV sex sejouren bara blivit ett årig. Två säsonger blev det i femman innan det var dags igen att ta hissen ner i sexan 2007 efter en jobbig höstsäsong det där mesta gick snett.

Jag tror att 2010 blir ett framgångrik år för Johansfors. Vi kommer att tampas i toppen av serien och hoppas och tror att vi går hela vägen i år. Svåraste utmanarena i år tror jag är är S.t Sigfrid och Flygsfors/Gadderås. Vi får se hur det går men en sak vet vi och att i kväll börjar resan tillbaka mot femman.


Jag har ställt några frågor till tränaren Richard Jäghagen om hans syn inför seriestarten.

1. Efter en lång och kall vinter så står vi snart äntligen inför seriestart. Beskriv dina känslor inför detta.
Inspirerande, ska blir underbart att äntligen köra igång seriespelet


2. Hur har försäsongen varit för laget, har ni kunnat träna som planerat?
Var någon enstaka gång som vi fick träna inomhus istället för utomhus p.g.a. vädret. Annars har vi kunnat träna som planerat.

3. Har ni haft stor spelaromsättning inför säsongen?

Valter Johansson har lämnat oss för spel i G/G, Pettan har ju "slutat", men jag hoppas verkligen att han tänker över sitt beslut. Men samtidigt så acceptera jag Pettans beslut. Zoran utlånad till Nässet Bk fram till 1 Juni annars har vi nästan hela truppen från 2009 intakt. Nya spelare för året är Daniel, Martin, Kim, Jocke, Grozz samtliga från Bodabruk och Chrille har gjort comeback. Marcus Thuresson har även skrivit på för JIF som har haft ett uppehåll från fotbollen 4-5 år

4. Vilka spelare är era nyckelspelare för att göra en bra säsong?
Kollektivet. Jag hoppas att vi slipper alla skador och att vi håller vår trupp så intakt som möjligt.

5. Någon speciell i laget som du tror kommer bli en publikfavorit?

Zoran Cipra är en skön lirare!! så publiken får vänta till 1 Juni ;)

6. Har ni haft annorlunda upplägg i år för att det ska bli bättre än förra säsongen?
Jag är ny i klubben så jag vet inte riktigt vad JIF hade för upplägg förra året. Men jag hoppas att vi har haft ett bra upplägg i år som kommer ge ett positivt resultat när säsongen är färdig spelad. Jag tror på det som jag och Daniel Grozdanovski planerat och det känns som hela truppen har köpt vårt koncept.


7. Vad är eran målsättning i serien?
Slås om uppflyttning till 5:an.

8. Vad vet du om motståndarna? Vilka blir favoriter och vilka kommer att åka ur?
Jag har ju rätt mycket erfarenhet från div. 6 så man känner ju till rätt många spelare i 6:an. Men jag tror att St:Sigfrid blir vår svåraste motståndare. Det visade dom under genrepet då dom vann med 5-1. Så seriefavoriter St:Sigfrid och JIF. Åker ur tror jag inget lag gör ;)

9. Här är ordet fritt. Är det något du vill framföra som jag inte berört i mina frågor? ,
Att Johansfors är en mycket härlig klubb att vara i!


Tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor och ett stort lycka till i serien

Officiell hemsida:
http://www.johansforsif.se/

1 kommentar:

Simon sa...

Finns en mycket kort analys från sidlinjen på min blogg...
http://liamspappa.blogspot.com/2010/04/seriepremiar.html