torsdag, april 08, 2010

Rätten till vård ska gälla alla

Ibland läser man insändare från andra partiföreträdare som man stödjer till 100% Jessica Rydell som är politiskt sekreterare för Miljöpartiet i Kalmar län och ett av partiets första namn till landstingsvalet i höst. Här bemöter hon Sverigedemokratern Toralf Alfssons tidigare insändare om att papperslösa inte ska ha samma rätt till vård som alla andra. Här följer Jessicas svar:

Svar på Thoralf Alfssons insändare i Barometern den 3/4. Jag önskar att Toralfs insändare är ett aprilskämt, men tyvärr brukar människor med den här typen av åsikter ta sig själva på mycket stort allvar.

Det är mig fullständigt obegripligt hur Thoralf kan kalla människor illegala. Ingen människa kan någonsin vara illegal. Människor kan begå illegala handlingar men kan aldrig vara illegal.

Thoralf undrar om det inte finns någon gräns för godhet mot nya svenskar. På den frågan vill jag svara nej. Den gränsen går precis på samma ställe som för gamla svenskar. Jag är övertygad om alla människors lika värde och jag står tillfullo bakom FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som slår fast att alla människor har rätt till hälsa. Denna syn delar jag inte bara med miljöpartister utan även med många politiker i andra riksdagspartier och mängder av medborgare.

Idag har vi i landstinget i Kalmar samma regler för akutsjukvården för papperslösa som för oss med papper. Det betyder att man betalar en patientavgift vid besöket. För papperslösa barn har vi samma regler som för andra barn det vill säga fri sjukvård upp till 20 år.

Det Miljöpartiet vill är att även övrig vård ska kunna ges till papperslösa på samma villkor som för oss med papper. Vi vill förebygga ohälsa och undvikbara akutbesök. Rätten till hälsa ska gälla alla!

Jessica Rydell (MP)

Liksom jag har hon en blogg och den hittar man här

http://greenjessica.wordpress.com/

Inga kommentarer: