torsdag, maj 13, 2010

Jag är människa

Jag är också människa
jag behöver mat på bordet
ett jobb att gå till
värdighet
jag är inte osynlig

Jag är också människa
jag går sönder om ni skickar mig i krig
jag förmultnas om ni lämnar mig i en skyttegrav
jag är känsligt gods

Jag är människa
mina ben värker efter elva timmar mellan kassan och
kallskänken
huvudvärken skriker efter en hel dag i ett bastuvarmt kök

Människan i mig säger att det är orimligt
att tjäna pengar åt någon annan
jag är ingen maskin

Jag är inte osynlig
jag är han som tar emot dina pengar på bensinmacken
hon som bygger bilen du kör i, människan som ni
skickar i krig
hon som förmultnar i er skyttegrav

Jag är inte osynlig
jag lagar maten till era fina middagar
delar ut er post
tar hand om era föräldrar
jag är så nära

Jag är känslig gods
det gör ont när jag trillar från byggställningar
halkar på oljiga golv
lyfter de gamla
min kropp saknar reservdelar
för jag är ingen maskin
ni kan inte köpa en ny för ni kan inte köpa mig

Människan i mig säger att ni inte kan ta mitt mervärde
för inget är mer värt än människan
ni kan inte kalla mig in på kontoret och byta ut mig till en
snabbare modell
för jag är ingen maskin

jag är människa
jag är så nära


Dikten är skriven av Jenny Wrangborg och tack Jenny för att jag fick publicera denna dikt.
Den och andra dikter av Jenny Wrangborg finns i den nyligen utkomna diktsamlingen som heter Kallskänken. Vill ni köpa boken eller veta mera, gå in på http://www.jennywrangborg.se för vidare information.

Inga kommentarer: