söndag, juni 27, 2010

Sjön Åsnen

Sjön Åsnen ligger i Kronobergs län ca 138,5 meter över havet och har en areal på omkring 159 kvadratkilometer, varav 19 kvadratkilometer är täckt med öar. Sjön har en form som är karakteristisk för ett stort antal nordiska sjöar: den är sönderstyckad i flera större och mindre fjärdar som ni kan se på kartan. Ett resultat av inlandsisens dagar för ca 12000 år sedan.





















I dag åkte jag till Åsnen för att upptäcka vad som finns där. Jag har inte varit där tidigare så allt var nytt för mig.










Jag började i Urshult 10km väster om Tingsryd och i Södra delen av Åsnen där man var i full färd med storfisket. Åsnen är Smålands näst största sjö, bara Bolmen är större. Största djup är 14 meter och medeldjup är tre meter.













Även denna bild är tagen i Urshult. Ser verkligen vackert ut med fontänen som sprutar ut vatten.














Ett vackert bostadshus i Urshult. Sämre än så här kan man bo.






Kurrebo idé och visningsträdgård. Här kan du ströva runt och njuta i en skön miljö med ca 1000 olika slags perenner, rosor, klätterväxter, barrväxter, buskar och träd. Här får du idéer och inspiration till din egen trädgård och i deras plantbod kan du köpa plantor, fröer och olika trädgårdsprodukter.







Lunnabacken är en gammal hednisk kultplats som genom tiderna blivit en samlingspunkt för Urshultsborna men även för alla trogna besökare av bygden. Här finns socknens högsta punkt (187 m ö h), en vidunderligt vacker utsikt över sjön Åsnen













Även privatträdgårdarna i området är vackra. Detta är verkligen ett paradis för alla trädgårdsälskare.















En gammal jordkällare insprängd i grönskan















Åsnen sedd från Sirköbron














Bild från Sirkön som är en ö mitt Åsnen.




















Bjurkärr naturreservat är ett mycket välbesökt reservat. Det ligger på en halvö mitt i sjön Åsnen och är till största delen klädd med bokskog. De äldsta träden är omkring 250 år gamla. I bokskogen finns c:a 100 s.k. "Karolinerekar" insprängda. Enligt sägnen är det ekollon som hemvändande karoliner planterade på 1700-talet som gett dessa raka, högstammiga ekar. På bilden är det en hög ca 24 meter hög tall med en kraftig stam.













Känns märkligt men här står jag i det som var en sjöbotten för 12000 år sedan. Allt enligt informationsskylten på plats vid Bjurkärr.











Sjön Åsnen eller en del av den som kallas Skatelövsfjorden. Bilden är tagen i Torne som ligger i norra änden av Åsnen.




















Skatelövs Kyrka. Nuvarande kyrkan uppfördes 1820-1821 och ersatte en medeltida stenkyrka som låg några hundra meter bort på den gamla kyrkplatsen. Kyrkan invigdes 24 juni 1825 av biskop Esaias Tegnér. Kyrkan är tidstypiskt uppförd i nyklassicistisk stil och präglas av det låga lanterninförsedda tornet och ett större långhus med flackt sadeltak.

Efter Skatelöv fortsätter vägen norrut tills man kommer till Huseby Bruk som är en sevärdhet väl värd att besöka men det får bli en annan gång. Sen fortsatte jag färden mot Växjö innan jag begav mig hemåt med nya upplevelser i bagaget.

2 kommentarer:

Mikael.R.Nilsson sa...

Är inte Vättern smålands största sjö?

Nicke Grozdanovski sa...

Nej.. för hela Vättern ligger inte i Småland