måndag, juli 26, 2010

Ja till Homoadoptioner

I dag börjar Stockholm Pride och pågår hela veckan och det påminner mig om att en gång i tiden för länge sen var jag emot att homosexuella skulle få adoptera barn. Inte för att jag hade emot de homosexuella men jag tyckte lite naivt att eftersom jag var för att de skulle få ingå äktenskap så tyckte jag att även de homosexuella måste kunna kompromissa Men då sa en kamrat till mig "Varför ska vi Heterosexuella bestämma över dem om det?" Min åsikt mjuknade och sen kapitulerade jag inför honom för jag tyckte han hade så så rätt. Så efter denna diskussion som ägde rum för 15 år sedan tycker jag det är en självklarhet att homosexuella ska få rätten att adoptera på samma villkor som de heterosexuella Glädjande nog har fler än jag tänkt till i denna fråga.

I går hade Expressen publicerat en opinionsundersökning som visar att allmänhetens positiva hållning har svängt kraftigt sen 2002 då första undersökningen genomfördes av Demoskop och frågan "Ska homosexuella par få adoptera barn?"ställdes. 2002 var 17 procent positiva, men i årets undersökning tycker glädjande nog 50 procent att det är rätt. Men alla är inte lika toleranta. Mest negativa är enligt undersökningen är främst äldre, 50 plus,Delar man upp de svarande efter partitillhörighet så är föga förvånande Kristdemokraterna, Sverigedemokraternas och Moderatväljarna mest negativa. Miljöpartiets väljare är mest positiva. Det står inte hur det förhåller sig bland Vänsterpartiets väljare men jag tror och vet att även vi har i en klar majoritet väljare som är positiva till homoadoptioner. Tolerans och demokrati går hand i hand och därför är jag glad att tillhöra ett parti som tar dessa ord på allvar.

Inga kommentarer: