torsdag, september 16, 2010

Historien om Sossen som blev Vänsterpartist

Här följer tidningen Östrans personliga intervjun med mig. Den publicerades i papperstidningen i går och är skriven av Anna Börje:


Hans mentor var den socialdemokratiska politikern Willy Liska.
En av de stora förebilderna bland dagens politiker i Emmaboda är Centerpartisen Lennart Gustavsson.
Att det blev Vänsterpartiet Nicke Grozdanovski är Gudrun Schymans förtjänst.

Intresset att diskutera och debattera väcktes redan på högstadiet i Emmaboda.
– Moderata ungdomsförbundet sprang på skolan och jag gillade att slänga käft med slipsnissarna, berättar Nicke Grozdanovski, Jag satte klistermärken från (SSU) och (S) på mitt skåp och mina böcker och var ganska mycket socialdemokrat på den tiden.

1991 var första året som Nicke fick rösta. Han la sin röst på Socialdemokraterna.
– Det var mycket tack vare Willy Liska, på den tiden aktiv socialdemokrat och som bodde som hyresgäst i mina föräldrars hus i Åfors.

Willy Liska tog med den unge Nicke på en massa valmöten, bland annat när Ingvar Carlsson besökte Ronneby Brunn.
– Willy försökte få med mig i partiet, men han lyckades aldrig.

1993 hade Nicke retat upp sig rejält på (S).
– Partiets EU-vänlighet passade inte ihop med mina åsikter och jag förstod inte hur partiet kunde stå på samma sida som Moderaterna och propagera för ett medlemskap. Jag kände att jag hörde inte hemma i partiet och det var ganska sorgligt att upptäcka.

1993 besökte Gudrun Scyhman LO-caféet i Emmaboda.
– Hon sa att EU inte vara något för Vänsterpartiet och det var som ljuv musik i mina öron.

Det var då Nicke beslöt sig för att bli Vänsterpartist och på den vägen är det som det heter. En av de frågor som Nicke, som står som första namn på Vänsterpartiets lista till kommunvalet, brinner för är integration, alla människors lika värde och en mångkulturellt samhälle.
Hans föräldrar kom hit på 60-talet från Makedonien och bosatte sig i Åfors.
– Själv har jag aldrig känt av någon rasism, trots mitt namn. Men det kan ju bero på att jag ser ganska skandianvisk ut och inte är så mörk.

Något annat som Nicke också brinner för är sport i alla former.
– Ja, inte att utöva den, men det syns ju, skrattar han.
Han är allätare och älskar all sport.
Valrörelsen som nu är inne i sin sista vecka tycker han känns som ett mästerskap eller en stor final.
– Det är precis som när jag kollar på sport, det pirrar i magen, man är förväntansfull. Så på söndag så blir det antingen champagne som vid ett SM-guld eller så drar man ner rullgardinen och klarar inte av att se sig spegeln på ett tag.

Nicke Grozdanovski sitter i kommunfullmäktige och är ledamot i bildningsnämnden.
En av hans stora politiska förebilder är Centerns Lennart Gustavsson.
– Jag beundrar hans kunskap och engagemang och att han på äldre dar orkar vara så engagerad. Dessutom är han rolig, skrattar Nicke.

På sikt skulle Nicke Grozdanovski vilja bli riksdagsledamot.
– Jag kan inte säga att det är en dröm, utan mer av ren nyfikenhet. Skulle vara kul att delta i riksdagsdebatterna och att arbeta i riksdagen. Nu följer jag bara det arbetet via tidningar och tv. Det är en annan politisk värld som det skulle vara intressant att arbeta i.

Inga kommentarer: