måndag, november 15, 2010

Huvudhultakvarn

Lyckebyån som dundrar fram genom Huvudhultakvarn kommer bli den nya årskildringen på min blogg. Huvudhultakvarn ligger i norra delen av Emmaboda kommun strax norr om Broakulla. Här finns ett naturreservat och således en vacker natur med en del intressanta geologiska sevärdheter. Dalgången kring ån har odlats och brukats för slåtter under lång tid. Det har tillsammans med de geologiska förutsättningarna bidragit till den biologiska mångfalden i området. En annan viktig anledning till den rika floran är att Lyckebyån under vårfloden svämmar över sina bredder. Maderna och de gamla sjöarna blir vattenfyllda och bildar fina växtplatser. Dessutom blir de här områdena attraktiva rastplatser för flyttfåglar. Det kommer bli spännande att följa årstiderna här vid Huvudhultakvarn under året. Nytt för denna gång är att det blir den15 varje månad som en ny bild tas på samma ställe så hjärtligt välkomna till Huvudhultakvarn.
















Huvudhultakvarn, 15 november Kl. 15.28

6 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Väldigt kul med de där datumbilderna varje månad.
Kan du inte markera och lägga in en bild från platsen på "Google earth" också så man kan se exakt var bilden tas varje månad? Ge sedan koordinaterna i en kommentar så kan man gå exakt till platsen med Google earth.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Lasse för dina berömade ord .Jodå visst kan jag göra det. Det är en bra idé. :)

Nicke Grozdanovski sa...

Latitud: 56.714469610°
Longitud: 15.525487610°

Lasse Strömberg sa...

Kul, jag då vet man var du är den 15:de i varje månad. Mitt ute i skogen exakt 10 km från stationen i E-boda.

Nicke Grozdanovski sa...

Stämmer bra det Lasse... jag ska vinka åt dig om du loggar in på Google earth just då :)

Lasse Strömberg sa...

Mja, du får gärna vinka, men jag tror inte jag ser det eftersom Google Earth inte är realtid.
Fast jag gillar GE ändå, inte minst att man kan mäta avstånd faktiskt rätt exakt.
Du vet väl att numera skickar man inte vykort när man är ute och reser. Man letat upp en sån där webbkamera som visar läge i realtid och så ställer man sig så man syns från webbkameran och så ringer man via sin mobil till alla vänner och bekanta och så får de logga in till sajten där webbkamerans vy visas och så kan man vinka. Finns det ingen webbkamera i Emmaboda där du kan vinka? Eller höja ett av dina nya glas med V-logga?