tisdag, november 02, 2010

Kommunalrådet Ann-Marie Fagerströms (S) svar till min Interpellation

Svar på Interpellation från Nicke Grozdanovski (V)

Jag har full förståelse för reaktionen från Nicke Grozdanovski och vänsterpartiet när han läste om den somaliska familj som var på väg från vår kommun pga. rasistiska trakasserier. Det var många samhällsinnevånare som hörde av sig och hade reagerat på samma sätt. Själv hade jag samtal med socialnämndens ordförande under helgen där vi talade om vilka åtgärder som kommunen kunde vara behjälplig med. Vi kände ett starkt behov av att göra något, utifrån ett politikeransvar men också som medmänniskor. Vi lyfte också frågan på planeringsutskottets sammanträde under tisdagen.

Min bestämda uppfattning är att vi som företrädare för Emmaboda kommun ska bidra till ett varmt och hjärtligt samhälle där alla känner sig lika välkomna. Vi ska i demokratisk anda hjälpas åt att få människor i kommunen att verka för alla människors lika värde. Det är vårt gemensamma ansvar, liten som stor, oavsett etnisk ursprung, att skapa ett samhälle som inger styrka och trygghet för alla.

Kommunens verksamheter spelar en stor roll sammanhanget. Därför är jag glad att skolans personal hörde av sig och verkade för att kommunen skulle reagera på den uppkomna situationen. Kommunens personal tog därmed ställning för människovärde och trygghet, och mot främlingsfientlighet och trakasserier.

Vi har under dessa dagar fått många bevis på medborgare som är beredda att spontant föra den kampen i egenskap av granne, skolkamrat eller bara som engagerad medborgare. Vi förtroendevalda ska också ta vårt ansvar och aktivt bekämpa intolerans och rasism på våra politiska arenor. Alla är välkomna i vår gemenskap för alla har något att tillföra gemenskapen – inte minst om man har med sig en annan kulturbakgrund med andra lärdomar och erfarenheter än vi som växt upp här i Småland.

Jag är glad att Emmaboda bostadsbolag, EBA kunde erbjuda lägenheter till familjen i Emmaboda tätort vilket också var ett önskemål från familjen. Jag har sett att inflyttning sker och känner att det är en god signal och ett positivt bidrag till Emmabodas fortsatta demokratiarbete.

Som svar på frågan om en manifestation vill jag ta med mig frågan till planeringsutskottet och återkomma med svaret.

Emmaboda 2010 11 01

Ann-Marie Fagerström
Kommunstyrelsens ordförande

Inga kommentarer: