onsdag, november 24, 2010

Rödgrönt styre i Emmaboda kommun

Det blir ett stabilt majoritetstyre i Emmaboda kommun kommande fyra åren som vi i vänstern kommer att ingå i. Detta tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Detta efter att överenskommelsen blev klart i måndags kväll och platserna besattes då också.

För våran del kommer det betyda att vi får dela på sju platser med Miljöpartiet. Det blir en ordinarie i Kommunstyrelsen där vänsterpartiet får en plats och Miljöpartiet en suppleantplats. Vänsterpartiet besätter en ordinarie i Bildningsnämnden och Socialnämnden, dessutom får vi en suppleantplats i Bygg och Miljö. Miljöpartiet får den ordinarie platsen i Teknik och Fritid och även en ordinarie i Möjligheternas Hus AB.

För våran del så kommer jag att gå från Bildningsnämnd till Kommunstyrelsen. Om jag ska vara ärlig är det med en viss sorg jag gör det , för jag har trivts bra i Bildning eftersom det är frågor som verkligen är nära mitt hjärta, b la barnomsorg, skola och Kultur. Det händer mycket i detta område både nationellt men även lokalt och det har varit fyra spännande år i den nämnden. Men det ska även bli spännande att bli Kommunstyrelseledamot. KS ansvarar för kommunens utveckling, samt leder planeringen och samordningen av kommunens verksamheter. Till kommunstyrelsens andra ansvarsområden hör bland annat kommunens ekonomi, personalfrågor, näringslivsutveckling och turism.

Min plats i Bildning tar Mikael Nilsson som har varit KS-ledamot de senaste fyra åren. För Socialnämnden blir det ingen förändring för våran del utan Hugo Grönlund fortsätter i nämnden. I Bygg och Miljö fortsätter Lise Kroer men går som ordinarie till ersättare.

Så ser vår laguppställning ut kommande fyra år, men jag vill starkt betona att de medlemmar i Vänstern som inte kommer sitta i nämnder eller fullmäktige är mycket viktiga för vårt arbete. Tillsammans med Miljöpartiets dito kommer de att förse oss andra med sina åsikter och ideér. De har alla möjligheter att bedriva politik för kommunens bästa och jag har stort förtroende för deras kunskaper och möjligheter.

Nu när förhandlingarna äntligen är över så är det dags att prata och arbeta för en bra politik för kommunen igen och det ska bli skönt. Närmast väntar vår begäran att budgeten som ska tas i Kommunfullmäktige på måndag ska återemitteras och tas i december i stället. Detta för att vi i Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte haft någon inflytande eller påverkan på budgeten eftersom Socialdemokraterna valde att lägga fram den själva till kommunstyrelsen där den också antogs. Men nu när vi har nått till ett samarbete är det fullt rimligt anser vi att vi får en insyn i budgeten och inte bara en redogörelse innan fullmäktige. Vi vill i lugn och ro diskutera budgeten i våra grupper och anta den som tre partier istället för ett enda. Detta blir en tydlig signal till både opposition och dem som röstade på våra tre partier och övriga kommuninvånarna att vi är en enad majoritet i Emmaboda kommun. Jag är full av tillförsikt att Socialdemokraterna kommer att lyssna på oss i vår begäran och återremittera budgeten en månad framåt.

3 kommentarer:

magda sa...

Det var positiva nyheter!

Lasse Strömberg sa...

Ja, det var positiva nyheter. Vad har hänt? Var det inte så att V ställdes utanför av S tidigare?
Du kommer att klara både de verkliga stormarna och de inom politiken, det är jag övertygad om.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Magda och Lasse för era uppmuntrande ord. Jo förhandlingarna har varit minst sagt kärva hela tiden men vi vill ta ansvar för kommunens utveckling och sen jag publicerade min blogg för en och en halv vecka sen och efterföljande medieuppmärksamheten så kom (S) tillbaka på banan igen och vi tillslut nådde en trepartiuppgörelse.