tisdag, november 02, 2010

Tre spännande förslag om framtidens centrum

I gårdagens kommunfullmäktige fick vi ledamöter och övriga närvarande kommuninvånare ta del av tre aritektsfirmors (från Malmö, Växjö och Kalmar) tankar om hur de vill se ett nytt stationsområde i Emmaboda. Vi har sedan någon tid tillbaka tittat en hel del på hur vi kan utveckla och rusta upp järnvägsstationen för det behövs ett ansiktslyft där. Nu håller Trafikverket på att förbereda den stora upprustning som kommer att ske på sträckan Karlskrona- Emmaboda. Järnvägen kommer att stängas december 2011 – juni 2013, då tågtrafiken ersätts med buss. Man vill redan nu göra så mycket kringjobb som möjligt innan banan stängs. Exempel på det som börjar inom kort är bygget av en vägbro nära Knappsmåla, och anslutande vägar till den görs under våren 2011. Arbetet har börjat med mätningar och rivning av gamla spår utefter banan.

Arkitektfirmornas uppdrag från bygg- och miljönämnden har varit att ta hänsyn till hur den norra och södra delen av stationsområdet kan sammanfogas, vistelsevänliga platser, smidiga och säkra möjligheter att ta sig fram för alla trafikgrupper, upprustning eller rivning av befintliga byggnader, identitetsskapande byggnader, parkeringsplatser med mera. 

Arkitekterna från Malmö, Fojab, kallar sitt förslag för Konstfabriken. Södra och norra Emmaboda binds samman med en vacker gångbro över järnvägen. I mitten ligger Glashusplatsen, där järnvägstationsbyggnaderna i dag ligger. Glashusplatsen ska enligt firman vara Emmabodas nya landmärke Här ska finnas väntsal, turistinformation, utställningslokaler, café och restauranger.

Arkitektfirman från Kalmar, Atrio, var inte så imponerande av hur centrum och stationsområdet ser ut i dag. Det finns mycket att göra för att förbättra kvalitén. Enligt de har Emmaboda för många förfallna byggnader som bör rivas och de anser också att Emmaboda saknar attraktiva stadsrum. De vill vidare bygga attraktiva bostäder nära järnvägen och tycker inte att Emmaboda ska bygga på höjden, utan på längden och på tvären. En gångbro är de motståndare till. Bättre tunnlar under järnvägen är Atrios förslag för att bygga ihop norr och sönder och att skapa caféer, restauranger, konferenslokaler och ett nytt torg i anslutning till den spansk influerade Hotel Amigo och kalla det t ex. Plaza del Toro

Det tredje och sista arkitektkontoret LBE Arkitekt från Växjö vill att Emmaboda ska hitta tillbaka till sitt ursprung och till den vackra idylliska lilla småstaden. De vill bygga som på 30-talet och bygga det folk tycker om. Små gator, gamla gathus, mycket alléer, caféer, nöje, konferenslokaler ska göra deras Emmaboda charmigt. Nuvarande stationsbyggnaden fräschas upp med en centralhall som sedan leder upp mot perrongerna, antingen via hiss eller trappor.

De båda första aritektfirmorna har inte med de gamla byggnaderna som Gula Magasinset, däremot ser inte LBE några bekymmer att integrera dessa med det nya om så önskas.

Det är svårt tycker jag att så här på rak arm peka ut någon favorit som sticker ut av dessa tre. Alla har spännande inslag tycker jag och kunde man välja russinen ur dessa tre till ett fjärde alternativ vore det bra. För min del är det dock viktigt att integrera gammalt och nytt så att det blir en harmonisk idyll runt stationsområdet övriga centrum. Samtidigt som jag förstår att man inte ska hindra utvecklingen också så det är en svår balansgång. Men det är inget vi ska besluta om i dag utan detta kommer att vara en process som kommer ta sin tid. För nu ska dessa tre förslag ut på remiss bland Emmabodas invånare och näringsliv som ges möjlighet att komma in med synpunkter innan några beslut kan fattas. Från och med onsdag finns alla skisser utställda på biblioteket i Emmaboda. Där finns också en förslagslåda där alla kan lämna sina synpunkter. Det kommer bli spännande resa innan ett nytt stationsområde står färdigt.

För mer information:
Östran

Inga kommentarer: