måndag, januari 03, 2011

Det blev en trög avslutning på 2010

När December månad besöksstatistik summerades kan man konstatera att det blev en betydligt sämre månad än förväntat. Endast 2199 unika besökare hittade till bloggen under julmånaden och det är 268 personer mindre än novembers resultat som redan var då var en låg siffra. Med unika besökare menas att endast en dators IP räknas endast en gång/dygn som senare sparas i statistiken som jag kan följa. En av ambitionen med min blogg är att ha många läsare och besökare, säger man att det inte spelar någon roll då kanske man inte är helt ärlig mot sig själv och andra. Visst är det roligare att blogga när man märker att det är många som besöker sidan och läser det man skriver. Sen är det är en utmaning att ha eller nå så höga besökssiffror som möjligt och det är den utmaningen som kittlar. Dagsgenomsnittet ligger på 70 personer och det är en minskning med 11 personer sen november. Månadsgenomsnittet ligger på 2221 och det är en minskning med 1 person sen oktober. Bästa dagen var nyårsafton då 131 personer hittade hit medan den sämsta var inte oväntat julafton då endast 36 personer besökte bloggen.

Under december förändrades designen på min blogg som ett led i en nystart och utveckling dels för mig som skribent men även för er besökare. Personligen tycker jag att bloggens design blev ett lyft och jag hoppas även ni andra tycker det. Jag har även funderat på att intervjua spännande personer i vår kommun som på ett eller annat sätt sätter sitt avtryck på kommunen. Denna fundering kommer att bli verklighet framöver och det ser jag fram emot. Annars blir det som vanligt på bloggen. Det är att sträva efter att göra en så bra blogg som möjligt med dagliga uppdateringar som handlar om politik, sport, kultur, fotografier och andra saker som berikar livet i vardag och högtid. Tack alla ni som besöker bloggen och ger era både positiva och negativa synpunkter som är värdefulla för mig. Välkomna att fortsätta besöka bloggen under 2011 då den går mot sitt femte år sen starten den 10 mars 2006.

De tre bästa månaderna:

September 10: 4859
December 09: 3913
Augusti 10: 3339

De sex senaste månaderna:

Juli: 2239
Augusti: 3339
September: 4859
Oktober: 2481
November: 2467
December: 2199

1 kommentar:

Björn Nilsson sa...

Tja, det går upp och ned, men jag antar att du (liksom jag) har en kärnkrets av läsare, och så är det en större samling ströbesökare. Ur den gruppen rekryteras nya krafter till kärnkretsen, om de finner bloggen intressant.

Mindre intressant tycker jag citerandet direkt av olika centrala partiuttalanden har varit. Mer intresseväckande är, om man håller sig till det partipolitiska, hur du och V försöker operera i förhållande till S och andra partier lokalt. Hur de lokala diskussionerna utvecklas och vem som tycker vad (lokalt kan det ju se mycket annorlunda ut vad folk gör och säger jämfört med på riksplanet).

Det där med Bajen är lite speciellt. Har du kollat om det finns någon lista med bloggare som skriver just om Bajen? Kan du komma med där skulle du kunna få en ny "kundkrets".

Det är många trevliga bilder från Smålands hög- och kustland, och det kan gärna fortsätta ur min synvinkel. Serier av bilder från samma ställe med vid olika tider är roliga att jämföra. Själv vill jag om några månader ha en vårbrytning att titta på!