fredag, januari 14, 2011

Inför Swedbank cup

Johansfors spelar i kväll i Swedbank cup och ser man till gruppens övriga lag kommer man få det svårt att ta sig vidare. Det är en tuff grupp man har hamnat i där tre av lagen gick i förra årets Allsbocupens till semifinal. Fjärdeplacerade Lessebo som dessutom gick till final i förra årets turnering, Trean Lindås/Långasjö och slutsegrarna Gullabo/Gullaboås. Lägg därtill Emmabodas 2 lag och IF Trion från Blekinge så är gruppen komplett. Tre av de sex lagen går vidare till söndagens slutspel och jag tror att Lindås/Långasjö och Gullabo/Gullaboås blir två av de tre lagen. Den sista slutspelsplatsen är öppen och det beror på att jag inte vet så mycket om IF Trion eller hur starka Emmaboda 2 är. Kan Johansfors överraska och ta sig vidare eller ska Lessebo upprepa sin framgång från förra årets Swedbank cup. Svaret får vi i kväll.

Den andra gruppen som spelas i morgon är också ett getingbo där samtliga sex lag kan ta sig vidare med lite flyt. Där spelar Emmabodas första lag, Orrefors, Vissefjärda, Torsås, Rödeby och Trekanten. Att tippa vilka som ska gå vidare här är nästan omöjligt. Men om jag ska försöka ge mig på ett tips så tror jag att hemmalaget Emmaboda 1 kommer gå vidare tillsammans med Trekanten och Vissefjärda. Vissefjärda är ett chanstagning men dem brukar oftast göra bra ifrån sig inomhus. Kom ju lite överraskande trea i Allsbocupen för en månad sedan. Emmaboda brukar alltid gå bra i sin egen turnering och har vunnit de fem senaste gångerna. Trekanten är ett bra inomhuslag också och har kapacitet att gå vidare.

För Johansfors del hoppas jag få se samma kämpaglöd som förra veckans Nybro Open. Där visade laget ett stort hjärta men fick dålig utdelning av sitt slit. Hoppas att man kommer rätt in i turneringen i kväll så kan faktiskt gå vägen till söndagens slutspel. Men det gäller att ta en match i taget och vara fokuserad på den. Man borde vara fyllda av stor revanschlusta efter de tre 0-1 förlusterna i Nybro Open och inte minst den skrala insatsen i Allsbocupen för en månad sen. Men man måste vara mer effektiva och noggrannare framför båda målen och utnyttja de chanser framåt som uppstår och täppa till i defensiven. Den sistnämnda funkade bra i Nybro där jag tycker de gjorde en bra insats försvarsmässigt med bara tre insläppta mål på tre matcher. Framåt däremot finns mer att önska. Förutom den mållösa insatsen i Nybro blev det bara tre mål på fyra matcher i Allsbocupen så anfallspelet måste förbättras avsevärt. Men jag önskar spelarna och ledarna ett stort lycka till i kväll där jag kommer se alla matcher utom den sista som är mot Gullabo/Gullaboås eftersom jag då är på jobbet. Jag håller alla tummar jag har för en lyckad gruppspel där jag vill se JIF utmana de andra lagen om avancemang sen får vi se om det räcker hela vägen.

Vill ni se hur det har gått de tidigare 31 åren i cupen så klicka här
eller om ni inte kan vara på plats och ändå vill följa årets turnering så klicka här

Inga kommentarer: