fredag, mars 18, 2011

Partiledarfrågan

Anna Börje som är journalist på Östrans lokalredaktion i Emmaboda ringde mig i går och frågade om vad jag anser om partiledarfrågan i Vänsterpartiet. Frågan är aktuell då och då som nu när  Vänsterpartiet i Jönköping föreslår Jonas Sjöstedt som ny partiledare.  Jag tycker det är bra som framgår av artikeln som följer att Lars Ohly vill fortsätta som partiledare men också viktigt att fler vill bli partiledare för vårt fina parti. Det vitaliserar vår demokrati och det är viktigt att inte göra avkall på det. Artikeln följer här med tillstånd av Anna Börje:

Vänsterpartiet i Jönköping ratar nu Lars Ohly som partiledare. Men så långt vill Nicke Grozdanovski inte gå.
- Jag är glad att han ställer upp för omval 2012, men jag ser gärna fler kandidater.

I veckan beslöt Vänsterpartiet i Jönköping vid sitt årsmöte att inte nominera Ohly vid nästa års kongress.
- En partiordförande som lett partiet genom flera raka förlustval bör inse att det är dags att lämna uppdraget, anser dom och vill ersätta Lars Ohly med Jonas Sjöstedt som partiordförande.

Nicke Grozdanovski aktiv Vänsterpartist i Emmaboda säger att han är glad över att Ohly sagt ja till att fortsätta som partiledare.
- Men jag tycker att fler ska kandidera, det finns många duktiga politiker inom vårt parti, både manliga och kvinnliga, säger han.  Han räknar upp namn som till exempel Hans Linde, Jens Holm, Jonas Sjöstedt, Ulla Andersson och Josefin Brink.

Nicke Grozdanovski anser att det är kongressen som ska välja ny partiledare.
- Jag tycker inte man ska göra som Socialdemokraterna. Jag har inget emot Håkan Juholt, jag tror han kommer bli bra som partiledare för (S). Men han är ju vald redan före kongressen och vad ska man då ha en kongress till?  Nicke Grozdanovski hoppas att det kommer att finnas fler kandidater att ta ställning till när Västerpartiet håller sin kongress nästa år.

- Det är det som är demokrati och beslut om partiledare ska fattas av kongressen.

På sikt kan Nicke Grozdanovski tänka sig ett delat partiledarskap.
- Jag tycker Miljöpartiet lyckats mycket bra med sin modell med språkrör.

Anna Börje 110318

Inga kommentarer: