fredag, april 08, 2011

Dackegrottan

Det finns många grottor som sägs ha hyst den flyende Nils Dacke på 1500-talets mitt. En ac dessa är Dackes grotta som ligger vid Båldön strax norr om gränsen till Blekinge i Emmaboda kommun. Här ska enligt sägnen Nils Dacke ha gömts sig undan Gustav Vasas knektar. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men helt omöjligt är det förmodligen inte.
















Dackes grotta vid Båldön.










Här i det trånga klipputrymmet sägs Nils Dacke varit gömd. Han började sin bana som en enkel bonde i Södra Lindön i Vissefjärda socken













Idag härjar inga knektar från kungen i Stockholm men väl vildsvin som här i sin jakt på föda har bökat upp marken runt grottan.

5 kommentarer:

Jonny sa...

Härliga bilder och spännande! Precis som du skriver så ska ju varje ort med anseende ha en Dackegrotta, men å andra sidan rörde han sig över ett ganska stort område, så man vet ju aldrig.

Björn Nilsson sa...

Du kanske bör varna Tornado för att vildsvin kan vara lite griniga!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Johnny :) Han var ju tvungen att söka skydd efter det slutliga förlusten i striden vid Kisa och eftersom han upphans i Rödeby, Blekinge så hann gömma sig på många ställen. Därför inte omöjligt att han gömde sig här, fast de ser jäkligt trångt ut måste jag säga. :)

Björn- Jodå, de kan vara lite griniga men framför allt är de skygga så vi såg inte en skymt av ett svin :)

Anonym sa...

Du är en jätte duktig fotograf och din blogg kan jag inte vara utan, läser den jämt. Om jag ändå kunde övertyga dig i din politiska uppfattning.....

Mvh Abbe

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för berömmet Abbe :) Kul att du gillar bloggen. När det gäller min politiska uppfattning så måste någon försvara rättvisan i samhället och en välfärd för alla. Jag vill vara en av dem som arbetar för ett bättre samhälle.

med kamratlig hälsning :)