onsdag, april 20, 2011

Johansfors är mina seriefavoriter

I morgon torsdag drar äntligen Emmabodasexan i gång med tre matcher. Den fjärde matchen är Johansfors hemmamatch mot Örsjö som spelas på långfredag kl 13.00. Elva lag gör upp om den åtråvärda seriesegern men endast några lag kommer ha en realistisk chans att tillslut vinna serien. Johansfors IF är ett av lagen som kommer att vara med i toppen. Men det kommer inte bli lätt. Tre utav klubbarna i serien trillade ur femman i fjol och kommer säkerligen vara med i toppen. Våra främsta utmanare som jag ser det är Norrhult BK som förra året snöpligt åkte ur med bara en poängs skillnad och gjort bra resultat under försäsongen.  Åseda IF , trots att de haft det tufft under försäsongen tror jag kommer vara med i toppstriden och slutligen Konga SK som har gått som en ångvält i Smålandscupen och besegrat Ryd SK 8-3, Urshult IF 4-1 och Västra Torsås 4-0. Tror att någon av dessa fyra lag kommer att slutligen stå som seriesegrare i höst

När det gäller outsiders vill jag höja ett varningens finger för Örsjö som har något på gång. Man är väldigt taggade inför säsongen och kommer nog att vara en besvärlig motståndare att möta för de alla lag. Lenhovda var en av förra säsongens stora överraskningar där man stupade först i sista omgången och missade både avancemang och kval.  I år har laget vunnit sin grupp i Smålandscupen med 2 segrar och 1 oavgjord  på tre matcher. Kosta kommer nog också att vara bättre i år och har gjort en bra försäsong med tre segrar och en förlust. Nöbbele BK tror jag också kan överraska positivt om allt stämmer för laget.

Däremot tror att Alsjöholm IF, Skruv IF och Älghults IF kommer att tillhöra tabellens nedre skikt för jag tror inte att dem räcker till. Men även mot dessa lag måste man vara fokuserad och på tårna annars så åker man på en obehaglig förlust eller poängtapp. Det fick Johansfors bittert erfara i fjol då man i början av augusti åkte på pumpen borta mot Älghult och det sedan visade sig  att denna förlust betydde att man missade seriesegern.

Men vad betyder mitt tips egentligen? Svaret är Ingenting, för det är på den gröna "schackbrädan" allt ska avgöras och det är tur det för jag är egentligen en urusel tippare. Men nog om det för nu kör vi äntligen strax igång.

Mitt tips:

Johansfors
Norrhult
Konga
Åseda
Lenhovda
Örsjö
Kosta
Nöbbele
Skruv
Alsjöholm
Älghult

2 kommentarer:

Mats sa...

Om du säger att du är en urusel tippare så ska du väl inte tippa Johansfors etta, det är ju lite taskigt i så fall;).

Nicke Grozdanovski sa...

Du vet Mats... Även en blind tupp hittar ett korn då och då. :)