onsdag, maj 25, 2011

Interpellation

Under den förra mandatperioden sista bildningsnämnd i december 2010 fick vi en redogörelse och exempel på hur några andra kommuner har löst barnomsorger under obekväm arbetstid. Frågan skulle bildningsnämnden arbeta med under året och det jag har hört är att den ska starta till hösten. Nu sitter jag inte med i bildning längre och har svårt att delta i de olika diskussionerna som ska leda till ett beslut om att införa barnomsorg på obekväm arbetstid även i Emmaboda kommun.

Nu har det gått fem månader av året och det är snart sommarlov och snart börjar höstterminen vare sig vi vill det eller inte. Jag arbetar i ett yrke som innehåller obekväma arbetstider d.v.s. kvällar, nätter och helger och denna fråga är väldigt angeläget för många arbetskamrater och önskan är stor att det införs. Men det är inte bara i äldreomsorgen som detta efterfrågas. Många inom handel, räddningstjänsten och andra yrken inom välfärden berörs av möjligheten av barnomsorg på obekväma tider. Även inom industriyrkena har man arbetstider som innebär kvällar, helger och även nätter.

Jag kan förstå att man inte kan förhasta ett beslut i denna fråga och har respekt på att bildningsnämnden vill göra ett så bra beslut som möjligt. Men det som är lite olyckligt är det inte finns en öppen diskussion i denna aktuella fråga

Därför vill jag ställa frågan till Bildningsnämndens ordförande Jan Olof Jäghagen (S).

- Hur långt har arbetet kommit för att starta upp barnomsorg på obekväma arbetstider?
- Var är bildningsnämndens slutliga mål med barnomsorg på obekväm arbetstid?

Inga kommentarer: