lördag, maj 21, 2011

Torgny Berntsson underhöll i Järnvägsparken

I dag var jag och lyssnade på Torgny Berntsson när han spelade på sitt dragspel. Det skedde i Järnvägsparken mitt emot huset där Himmel och Pannkakan håller till. Det var dem som arrangerade evenemanget. Torgny har under många år varit lärare i den kommunala musiksskolan och har lotsad många elever på den musikaliska spåret, så även mig som han tyvärr inte lyckades bra med. Men det berodde inte på Torgny utan enbart på mig själv som då inte hade de intresset riktigt. Det kan jag ångra i dag för det hade varit häftigt att kunna spela på något instrument. Men jag minns ändå musiklektionerna med stor glädje för Torgny och jag delade intresset för natur och det var ett ämne som diskuterades ofta, givetvis efter den obligatoriska musikuppgiften som var aktuell vid den enskilda lektionen. Men sedan några år Torgny pensionerad från läraryrket men musiken har han inte släppt utan han spelar fortfarande på många olika instrument när tillfälle ges

Men förutom musiker är Torgny en inbiten ornitolog och ordförande i Nybro-Emmaboda fågelklubb. Det blev några spännande fågelhistorier också efter spelningen som satte pricken över i:ett på en fantastisk trevlig eftermiddag. Det är alltid trevligt och spännande att lyssna till någon som är så entusiastisk över sitt ämne och vill förmedla kunskapen och entusiasten till andra. En sådan person är i allra högsta grad Torgny Berntsson.

















Torgny Berntsson med sitt dragspel












Odd Hagel och Diana Idensjö Hagel njöt av solen och Torgnys dragspelande.













Maillis Gullin tyckte också om det hon hörde.










Terrtu Biarne och Mikael Nilsson var också på plats. Terrtu är den som startade kulturcafeet Himmel och Pannkaka och Mikael jobbar där för tillfället













Både yngre och äldre tycker om Torgnys musikaliska färdigheter

Så här ser en riktigt nöjd man ut. Odd Hagel kände sig TipTop på Himmel och Pannkakan i eftermiddags.

Inga kommentarer: