tisdag, juni 21, 2011

Ett mycket märkligt ärende

I gårdagens fullmäktige i Emmaboda kommun hände något märkligt. När vi skulle anta Glasrikets varumärkesplattformen som jag skrev om i går och jag lade fram våra ändringsförslag i detta annars utmärkta dokument så fick vi reda på att det gick inte att ändra på dokumentets innehåll. Detta i sig är väldigt märkligt att vi inte ska få ha ändringssynpunkter på ett dokument som fullmäktige ska anta. Lika märkligt är att ingen sa i början att detta var ett dokument som vi antingen skulle anta i sin helhet eller förkasta, utan detta framgick först under debattens gång. Det var inte bara jag som hade synpunkter på innehållet utan även Inger Bark Lagergren (mp) hade ungefär samma synpunkter som mig.

Anledningen till att det inte gick och ändra var att detta är ett styrdokument som gäller i fyra kommuner (Lessebo, Uppvidinge, Nybro) och en del bolag. Sen sa både kommunalrådet Ann- Marie Fagerström (s) och Kommunfullmäktiges ordförande Bo Eddie- Rossbol (s) att detta är ett levande dokument som ska revideras med jämna mellanrum men att just detta dokument som ligger på bordet inte gick att ändra på. Jag tycker det är mycket konstigt och förstår inte varför vi överhuvudtaget hade den på vårt bord i går. För jag och övriga i Vänsterpartiet och säkerligen företrädare för andra partier trodde nog att detta vi skulle anta var Emmaboda kommunfullmäktiges svar och våra synpunkter på varumärkesplattformen som sen ska vidare till Glasrikets AB som tar fram den färdiga produkten.

Vad vi kunde göra var att skicka med våra synpunkter med en skrivelsen till protokollet men det begriper ju alla att det inte har samma tyngd som ett yrkande i fullmäktige. Så detta var minst sagt ett mycket märkligt ärende.

Inga kommentarer: