fredag, juli 22, 2011

På resande fot

Det är grytt till en ny dag och tittar jag ut så ser det väldigt blött ut och tydligt har det även åskat i natt i Emmaboda. Men det har jag inte märkt något av utan sovit väldigt gott. Denna fredag är inte som vilken fredag som helst utan den dag då jag ska resa till Stockholm. Tåget avgår kl. 8.35 från stationen i Emmaboda och kl 14.23 kliver jag av på Stockholms central.

Stockholm är en av världens absolut vackraste huvudstäder men sitt vackra läge mellan Mälaren och Östersjön. Här finns allt som man kan förvänta sig av en storstad men även vacker natur mitt i stadsvimlet. Själv har jag inte varit i stan sedan 2005 så det blir ett kärt återseende. Så förvänta er en del bilder från Stockholm på bloggen kommande dagar.

3 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Natur?
De öppningar med litet natur som finns håller den borgerliga majoriteten i stan på att fylla igen med exklusiva och svindyra bostadsrätter.
Det finns ta mig fan ingen natur i stan, det fanns.
Hur vet jag det? Jo, jag var med när det fanns.
Jag skulle kunna bjuda dig på en rundtur och berätta hur det en gång var.
Det finns dock en naturlig lunga som inte kommer att kunna bebyggas, nämligen Nackareservatet. Varför då? Jo, det är fideikommiss och där bestämmer inga politiker, eller ens folket via sina politiker.
Även ett hus på Munkbron i Gamla stan är ett fideikomiss.

Björn Nilsson sa...

Välkommen till "Eken" får väl en "Ekenskis" säga. Men se upp för bondfångarna och ficktjuvarna på Drottninggatan och Västerlånggatan om du nu tänker gå i de turistkvarteren! Ha plånboken i innerfickan!

Angående Lasses kommentar: det finns faktiskt några hörn av kgl. Djurgården som inte är så dumma och som nog har drag av "natur".

Nicke Grozdanovski sa...

Jodå... vet inte om ni är lite hemmablinda men nog finns det mycket grönt i stan. Det visade inte minst rundturen med båt som vi åkte med igår.

Men jag går gärna en rundtur med dig Lasse. Skulle vara trevligt.:)

Tack Björn. håller hårt i plånboken. :)