lördag, december 10, 2011

Jonas Sjöstedt blev valberedningens val

I offentliggjorde valberedningens sitt förslag till ny partiledare för Vänsterpartiet och det blev inte helt oväntat Jonas Sjöstedt. Vi har under hösten haft Sveriges mest öppna partiledarkanditatur och vi är ett föredöme för hur ett partiledarprocess ska gå till. Under hösten har våra fyra partiledarkanditater tillsammans åkt runt i landet och träffat medlemmar och sympatisörer som fått möjlighet att ställa frågor till de fyra. Utöver detta så har de enskilt rest land och rike runt och med otröttlig energi fört fram vår politik till allmänheten. Jag förstår inte vart de hittar denna energi men som någon av dem sa, För varje dag  som går med en borgerlig regering som inte möter opposition, det är en förlorad dag. 





Nu har alltså valberedningen sagt sitt och jag tycker det är ett mycket bra val fast jag förordat Ulla Andersson i ett delat ledarskap tillsammans med Jonas Sjöstedt. Men hur det än blir när kongressen väljer den, först den 5 januari då vi tar ställning till delad ledarskap eller inte eller då partiledaren väljs den 6 januari så ser jag med stor tillförsikt framtiden an för Vänsterpartiet. Lars Ohly har bidragit med sitt ledarskap till at vi är ett öppet parti med många tänkbara efterträdare. Fyra av de ville tillslut leda partiet och dessa fyra kandidater är otroligt bra så valberedningen har haft ett väldigt svårt men angenämt arbete att göra sitt val. Jag är så stolt att tillhöra samma parti som Ulla Andersson, Hans Linde och Rossana Dinamarca och Jonas Sjöstedt. (V)i är helt enkelt bäst

Inga kommentarer: