torsdag, februari 16, 2012

Inbjuden till ett Work shop

I veckan fick jag en inbjudan av Gabriella Eriksson, pedagog på The Glass Factory i Boda att delta i en Work shop om Glasrikets framtid. Självklart tackade jag ja till inbjudan fast jag inte är helt säker på vad som kommer att hända men det kan trots inte de bli fel utan enbart intressant och till godo. Denna Work Shop kommer äga rum i Boda på måndag den 20 februari mellan klockan 13-16.

Till träffen har vi ombeds att ta med två fotografier, ett som representerar något bra och som jag förknippar med glasriket. Något som jag tycker borde tas om hand eller bevaras för framtiden. Den bilden har jag redan utsett och det är denna varma härliga bild tagen i Åfors Glasbruk, augusti 2010.


Bilden representerar för mig ett skickligt hantverk och något som vi ska vara stolta för och detta hantverk är vår identitet.


Den andra bilden ska vara en bild på något som jag anser hotar överlevnaden av Glasriket och där överväger jag att ha en bild på Torsten Jansson VD och huvudägare i New Wave Group och som är ägare till Orrefors Kosta Boda, som nu håller på att montera ner våra glasbruk. Så sent som i dag kom beskedet hur många tjänstemän som får sluta vid glaskoncernen Orrefors Kosta Boda. Av de 25 som var varslade blir det 16 anställda som får sluta. En tjänst kommer att omfördelas. Lägg till situationen i både Åfors och Orrefors, Åfors som skall avvecklas som hytta den 31 augusti och där måleriet och shopen för vara kvar och Orrefors som endast ska ha 11 anställda kvar. Lägg därtill nedläggningen av Boda Glasbruk för några år sedan så är det inte mycket kvar av Glasriket sedan Torsten Jansson tog över 2005.

Inga kommentarer: