onsdag, februari 22, 2012

Work shop i Boda

I måndags deltog jag i ett Work shop om glasrikets framtid. Den tre timmar långa work shopen ägde rum på The Glas Factory i Boda och där deltog studenter från Linneuniversitetet som läser design och turism, och andra som på ett eller annat sätt verkar eller har en anknytning till glasriket. Min roll var förmodligen att jag är kommunpolitiker men även uppvuxen i en glasarbetarfamilj i Åfors. Vi var totalt ca 25 stycken som deltog i Work Shopen.

Det hela började med att vi presenterade vad vi tyckte var en positiv bild av glasriket och vad vi uppfattade som ett hot mot hela glasriket. Det blev naturligtvis en blandad bild av positiva och hotfulla saker som kom upp på väggen. De allra flesta hade en levande hytta som det som är positivt, men här fanns även andra positiva upplevelser som t ex. naturen, möjlgiheten att skapa matupplevele och Kosta Boda art Hotell.



Detta var den bild jag tog med mig som något positivt. En glasarbetare som blåser glas och som i sin tur kommer bli en vacker skapelse när det är klart. Glsets olika hantverk växer inte på träd och de är en del av vår identitet Ett glasrike utan hyttor eller studiehyttor är förödande för vår del av världen. Bilden är tagen av mig i Åfors Glasbruk i augusti 2010.


Hotbilden för glasriket är många och det visade sig också när detta ämne kom upp. Det var allt från Globaliseringen, IKEA:s billiga maskintillverkade glas, konstnärlig idétorka och på olika ekonomiska problem. Jag hade med mig en bild på Torsten Jansson, VD och huvudägare i New Wave Group och som är ägare till Orrefors Kosta Boda, som nu håller på att montera ner våra glasbruk.

Jag valde inte att fokusera på Torsten Jansson som person utan det han står för nämligen kortsiktigt ekonomisk tänkande för att ge maximal vinstutdelning. Detta är inget som är unikt för glasriket utan samhället ser ut så här i dag där man man kan köpa ett bruk i dag för att året därpå sälja eller lägger ner det. Allt för att ge så mycket vinst som möjligt. Detta gör att ingen vågar eller vill satsa på glaset. Så har det varit en tid ska erkännas, allt är inte Torstens fel. Men det Torsten gjorde fel var att han gav hopp åt alla när han kom 2005. Det var ingen hejd på framtidstron för glasriket. Det skulle satsas både här och där. I dag ser vi resultatet, det höll bara till Kosta som fick både Outlet och ett fint Glashotell. Resten av hans "rike" håller han på att utarma definitivt.

Jag visste att min bild av Torsten skulle väcka debatt och så blev det. Det var inte alla som var glada att jag hade han som hotbild. Eller är det så att de vet innerst inne men vågar inte säga det högt. För det är de som jag har upplevt lite grann under vinterns kris att man vågar inte kritisera ägarna. Torsten har gjort så mycket bra säger dem, men frågan är vad? Då är det utvecklingen av Kosta som nämns och det är ingen som ifrågasätter men Glasriket är mer än Kosta och där ser vi snart Glasrikets död. För utan glasbruk och stydiohyttor har vi inget glasrike. Men för att nyansera bilden fick jag även medhåll från andra.





















Kommande uppgift var ett grupparbete där vi på kort tid skulle komma överens om tre behov som Glasriket  behöver. Gruppen jag tillhörde fokuserade på besöksnäringen, samarbete och den lokala prägeln som finns. Turismen är en viktigt näring som Glasriket är beroende av för sin överlevnad. Vi vet att många på olika håll jobbar stenhårt med turismen och det är bra och det kommer krävas ännu mer i framtiden. Det är viktigt att ge dem som besöker glasriket en fin upplevelse med prisvärda produkter, boende, mat och olika sevärdheter. För att uppnå detta behövs samarbete på alla nivåer, inte minst över länsgränserna. Sen är det viktigt att behålla den lokala prägeln med den kunskap och kreativitet som finns här.

Den sista uppgiften vi fick var att vi skulle skapa ett framtida scenario i glasriket utöver de behov som finns. Eftersom glasriket är ett ganska stort område som innehåller fyra kommuner (Uppvidinge, Nybro,Emmaboda och Lessebo) och två län (Kalmar och Kronoberg) så krävs det att man har bil för att kunna nå de olika besöksmålen. Med dagens bensinpriser som knappast inte kommer bli lägre utan snarare högre så drar man sig säkerligen för att åka runt utan nöjer sig i bästa fall med ett besöksmål. Detta vill vi ändra på genom att skapa en eller två busslinjer som åker en runda runt många av Glasrikets sevärdheter. Vi tror på att detta skulle vara en bra idé att stärka glasrikets som turistmål. Men det krävs samarbete, koordination och att man tror på framtiden.

Det var en intressant Work Shop och jag är glad för att jag blev inbjuden att dela med mig av mina åsikter och erfarenheter men också att höra alla de andra deltagarnas kunskaper och erfarenhet som jag tar med mig i min kunskapsryggsäck. 
Det tankar och arbete som kom fram under arbetet  kommer vara ett underlag till en utställning som ska ske på The Glass Factory redan om en månad. Detta kommer också vara underlag för universitetstudenternas vidare arbeten i sina respektive utbildningar. I dag är hoten många men vågar vi som bor och verkar här i glasriket inte tro på möjligheterna, vem ska då göra det?

Inga kommentarer: