måndag, juli 16, 2012

Om sopsäckens värde

Ett minst sagt underligt uttalande av Mark Levengood, som för jag för övrigt tycker bra om, i dagens Östran. Han tycker det är spännande med kungligheter säger han. "Kungen kan ta på sig en svart sopsäck och ändå vara kung, det tycker jag är häftigt".

Skulle detta vara ironi från Levengoods sida så skulle de vara väldigt kul. Annars vet jag inte riktigt vad skillnaden är om jag tar på mig en svart sopsäck eller om kungen gör det. Eller är jag mindre värdig i min sopsäck för att jag är en "simpel" välfärdsarbetare? Eller finns det speciella sopsäckar för kungligheter?

Nej nog är det dags för att avskaffa monarkin och införa antingen republik eller inget alls. Jag vet inte om vi är så mycket i behov av det ena eller andra. Men jag föredrar att välja den statschef som ska representera Sverige istället för att ha någon låtsaskung eller drottning. Monarkin är förlegat och något som tillhör sagorna och historien. Jag hoppas att det nu på allvar diskuteras framtidens statskick och att vi inom en snar framtid får folkomrösta om monarkins vara eller inte vara.  Jag är inte säker på att republiken vinner men jag är däremot säker på att diskussionen och debatten kommer vara en viktig del i samhällets framtida uppbyggnad.

Inga kommentarer: