lördag, december 29, 2012

Den eventuella flytten av biblioteket i Eriksmåla gör mig kluven

Nästa års första Kommunstyrelse har en väldigt kort dagordning men en av punkterna lär bli het och omdiskuterad. Det är frågan om flytten av biblioteket i Eriksmåla från förskolan till föreningssparbankens lokaler på postvägen jag syftar på. Tanken är att detta beslut ska frigöra mer utrymme till förskolan solgläntan även om det biblioteket idag räknas som en del av det. 

Jag är väldigt kluven till förslaget att flytta biblioteket från fd skolan i Eriksmåla. Samtidigt som jag inser att förskolan skulle behöva större utrymme så inser jag också att bibliotekets naturliga del i barnens vardag skulle minska vid en ev. flytt. I samtliga tätorter i kommunen är biblioteken integrerad i skolan på ett medvetet sätt. I Eriksmåla finns det tankar på att frångå detta och det vore synd tycker jag.

Inga kommentarer: