tisdag, mars 26, 2013

Pinsam tystnad från EBA:s politiska ledning.

Under gårdagskvällens fullmäktigesammanträde i Emmaboda så var Vänsterpartiet i Emmabodas Interpellation som berörde hyresgästernas synvinkel av EBA: Emmaboda bostads AB fastighetsförsäljning av kvarteret Duvan uppe för debatt. Vi hade ställt tre konkreta frågor

- Har dessa personer varit delaktiga i denna försäljningsprocedur av deras bostäder
– har EBA varit en bra hyresägare till dessa lägenheter med renoveringar och utveckling av utemiljön?
– Vilket ansvar tar EBA för de boende när försäljningen är klar?

Interpellationen ställdes till kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Fagerström (S) men jag skrev i interpellationen att jag gärna debatterade med de fullmäktigledamöter som sitter med i EBA:s politiska ledning.

Ann Marie Fagerström beskriver i svaret den allmänna beslutsordningen i ärendet men omedvetet eller ej så berörde hon inte våra tre konkreta frågor.

Hon nämner vidare att vi inte sitter med i bolagsstyrelsen men att vi som ledamöter i fullmäktige haft samma insyn och möjlighet som undertecknad att ta fram de uppgifter som har varit nödvändiga för att ta ett beslut i ärendet. När debatten om försäljningen var i januari så ställde vi konkreta frågor och sökte information men fick inte de svaren vi ville ha. Debattviljan var inte stor då.

I svaret skriver hon bl. a "På övriga frågor som Nicke ställer i interpellationen vill jag svara följande. Jag har fullt förtroende för VD och styrelse för Emmaboda Bostadsbolag som har följt kommunfullmäktiges beslut i frågan på ett riktigt sätt. Jag är också glad och stolt över att det finns fler aktörer i samhället som vill finnas med och är beredda att ta ansvar för Emmabodas utveckling."

Som jag skrev innan så berörde inte kommunalrådet inte våra frågor alls och bemödade sig inte heller att läsa upp svaret under "debatten" i går utan hänvisade till det skriftliga svaret. När jag gick upp och påpekade att jag inte fått svar på mina frågor och efterlyste EBA:s representanter så var tystnaden total. Man skulle kunde höra en nål landa på golvet om någon hade släppt än sådan.

Ingen gick upp och besvarade mina konkreta frågor och det kändes mycket märkligt och pinsamt. I fullmäktige sitter b la ordförande i EBA:styrelse Luigi Ixcot Rojas (S) och hans roll som ordförande är att ge det offentliga en insyn i bolaget men han väljer att vara tyst och det skapar inget förtroende alls och fler frågor som väntar på sitt svar. Efter denna lyckade försäljning blir det nu tal om ytterligare försäljningar av vår allmännytta. Allmänheten förtjänar ett svar.

Att de nonchalerar mig och vänsterpartiet på detta sätt kan vi nog leva med men att man på detta sättet även nonchalerar de hyresgäster som bor i de aktuella bostäderna är oacceptabelt. Pinsamt är bara förnamnet på vad jag tycker om de ansvarigas agerande i denna fråga. Är det verkligen så känsligt att diskutera detta så att man väljer att inte svara och låta tystnaden tala?

Kommunfullmäktige är den högsta politiska instansen där förtroendevalda och väljare ska ha en öppen dialog med varandra och där de politiska frågorna diskuteras och beslutas. Men vi fick i gårkväll se prov på hur man även nonchalerar förtroendevalda och det vill vi inte uppleva mer.

Inga kommentarer: