fredag, juli 05, 2013

Åfors Glasbruk - 1876 - 5/7 2013

Jag vill här tacka alla de fantastiska människor som jag genom många, många år träffat och lärt känna på Åfors glasbruk.
Idag gjorde ni er sista arbetsdag. Endast en - Metodi Filipov - kommer att jobba kvar några veckor till.


Foto: Peter Lejon




















Personalstyrkan var för några år sedan 120 personer. Idag var ni tio, och på bilden ser vi, från vänster, Jan-Åke Bengtsson, Diana Valle, Lena Dahlman, Eva Alfredsson, Paula Engman, Carina Niklasson, Zoran Popovic, Dagmar Schützendorff-Klaja och Metodi Filipov. På bilden saknas Eva Kraemer Karlsson.

Vad händer nu med bruket? Det är till salu och visst hoppas man. Jag är i de här sammanhangen en snudd på patologisk optimist. Det vi har i den här landsänden är så mycket större än bokslut och marknadsstrategier. Det sitter i vår arvsmassa, så jag tror på en fortsättning, för idealister och entusiaster ser bortom trender och nycker, och kärleken besegrar allt.





På vägen från bruket var sikten grumlig. Halsen hade blivit trängre och detta var en nyhet jag absolut inte ville förmedla.
Jag älskar detta Glasrike tills jag drar den sista sucken, och säkert längre än så.
Tack!

Peter Lejon, Långelycke

Inga kommentarer: