tisdag, juli 09, 2013

Semestertider i Kristianstad

Var i dag och hälsade på min broder Daniel som arbetar på Kristianstadsbladet  Jag har inte varit i Kristianstad så mycket innan mer än att man åkt igenom och en gång för ca 15 år sen när jag träffade en kvinna där och när jag skulle köra hem dagen efter upptäckt att det satt en  parkeringsbot på vindrutetorkaren på bilen. 

Men i själva city har jag inte varit och det blev en trevlig bekantskap. Sverige har förvaltat den danske kungen Christian IV:s stad på bästa sätt. Staden Kristianstad grundades efter Kalmarkriget 1614 av den danske kungen Christian IV, efter det att den närbelägna staden Vä bränts av svenskarna. Staden fyller alltså 400 år nästa år och det kommer uppmärksammas på många sätt. Hela stadskärnan är förnärvarande en stor byggnadsarbetsplats inför jubileumet. Staden blev svenskt efter freden i Roskilde 1658 då hela Skåne föll i svenskarnas händer. 
Kristianstad är en sommarstad tydligen då massor av människor besöker staden sommartid. Bilderna är tagna i dag.





Inga kommentarer: