lördag, november 30, 2013

Far i huset fixar extremt omsorgsfull tachosbuffé

Det är tydligt att Peter älskar att pyssla i köket.
"Jag älskar att laga mat och det får gärna ta hela dagen. Jag lägger ner oerhört mycket kärlek på min matlagning, och jag väljer alltid närproducerade råvaror!", säger han och gör en inbjudande gest.

Han har snudd på övermänsklig koll: Faten finns i ett skåp, glasen i ett annat.
"Jag har valt att ha besticken i en särskild låda i anslutning till köksbänken. Det är en idé som jag fått från italienska inredningstidningar och såvitt jag vet är jag ensam i Sverige om att ha valt denna lösning", säger han medan han tempofyllt arbetar med kvällens spännande tachosbuffé.
Han talar ömt om sin kärlek till bra råvaror.

"Jag brukar sätta på musik av Puccini - helst från Tosca, och sedan går jag ut på backen här utanför. Sedan sjunger jag med i Nessun Dorma, och alla i byn förstår att jag då hyllar de goda råvarorna. Jag är en oerhört kärleksfull och kreativ människa. Flexibel också, och så jävla ödmjuk, så DU FATTAR INTE...!", säger han och ler varmt.

Han skriker kärleksfullt att maten är klar. Hustrun och de två barnen kommer genast springande.
"Vad spännande det ska bli att få smaka på det som pappa med sådan oerhörd omsorg har lagat till oss idag! Jag är oerhört stolt över att pappa är en sådan ekvilibrist i köket", säger Karin, 4 år.

"Vad använder för intressanta kryddor idag, pappa?", säger 10-årige Calle intresserat.
"Endast det bästa, och allt är köpt i vår lokala butik. Titta här - flingsalt!"

Och hustrun Lotta - ja, hon ser på sin man med en ömhet och stolthet som annars endast kan återfinnas på målningar från den nationalromantiska epoken.
Det är snart dags att sätta sig till bords, men först berättar han detaljerat om vad som står på menyn denna förtrollade kväll:
"Tachos! Vamos, Amigos!", säger han och låtsas skickligt vara en mexikansk revolutionär - Zapata, gissar vi.
Och så lägger Peter den sista, fasta handen vid sin färgglatt euforiska skapelse; en gurkskiva som rätt placerad förvandlar köket i Långelycke till en världshändelse.

Peter Lejon, Långelycke

Inga kommentarer: