fredag, september 15, 2017

Fånga Nessi på bild




















Familjen när en dröm om att åka till Loch Ness för att slå läger med målsättningen att fånga "Nessie" på bild. Om vi lyckas med det behöver vi därefter inte göra mer än att hålla stenhårt i rättigheterna till bilden.
Det är en bra affärsplan. Den behöver bara slå in och sedan har vi vår egen business.
Jag är så skapt, att jag tror på såväl Nessie som Bigfoot, Storsjöodjuret, den mongoliska dödsmasken, Yeti - snömannen i Tibet och alla andra varelser som sysselsätter den intressanta "vetenskapen" kryptozoologi.
Det troligaste är förstås att detta endast är vandringssägner och myter som visat sig ha en särskilt lång livslängd, men samtidigt: Livet blir väldigt mycket roligare om man tänker sig att det finns sådant som vi får stå frågande inför.
Forskningsläget är som följer:
Forskare bedömer att den företeelse som har störst förutsättningar att vara sann är Yeti.
Vad gäller vår skygga vän "Nessie" finns det en teori som tycks omhuldas av många.
Bilden är tagen 1933, och vid den tiden ska det ha förhållit sig så, att en cirkus drog förbi Loch Ness. Följet stannade och cirkusens elefant togs ur buren för att få ta sig ett dopp i den svala spricksjön. Då ska någon ha tagit flera bilder och en av dessa bilder ska, enligt teorin, vara den här.
Elefanten befinner sig under vattenytan och sträcker upp snabeln.
Därefter fick bilden spridning och snart fick en gammal myt från tidig medeltid nytt liv. Ja, affärsmännen vädrade morgonluft och många har genom denna myt fått just sin egen business. Den skotska turistsektorn har tjänat en och annan krona, och det vore ju lite festligt om det beror på en badande elefant.
Men nej.
"Nessie" finns visst.
Jag var vid sjön som 16-åring och någon gång ska jag återvända till Loch Ness med familjen, och bildrättigheterna kommer jag att ta på största möjliga allvar.
Då ska jag äntligen bygga ut huset och få mitt alldeles egna museum!
Det ska bli kul!
God helg!

Peter Lejon, Långelycke

Inga kommentarer: